Från krav till design – skapandet av en armatur

Från krav till design – skapandet av en armatur av Morten Hove Lasthein, AART Designers

Mål och Process
I ett nytt designprojekt är det viktigt att definiera målet och det bästa sättet att nå dit.

Om det finns ett tydligt mål är processen ofta ganska enkel. Om det är oklart var man kan hitta lösningen måste processen vara mer öppen. I många fall kommer du att befinna dig någonstans däremellan.

Men i processen med att utveckla SPACE-armaturen var vi definitivt i den knepiga änden, både på grund av våra många krav och idéer kring produkten, och – inte minst – på grund av en hög ambitionsnivå.

SPACE – new luminaire
AART Designers har utvecklat ett antal park- och gatubelysningsarmaturer. Olika armaturer med eget funktions-område – från parker och torg till lokala vägar och motorvägar.

En gemensam poäng är dock höga krav på belysningskvalitet, hållbarhet och design. Den senaste produkten i raden är SPACE. Den borde möta en växande efterfrågan, hemma och utomlands, på en effektiv, något voluminös, rotationssymmetrisk parkarmatur med ett tilltalande visuellt utseende, en armatur för att överbrygga spännvidden mellan låga och höga stolpar, dvs. ljuspunktshöjder från tre till sex meter.