Belysning i åsnetrappan vid Stockholms stadsbibliotek

Stadsbiblioteket, ritat av arkitekt Gunnar Asplund, öppnade våren 1928.

Mellan basarerna leder en trappa upp till Stadsbiblioteket från Sveavägen. Trappan är vad man brukar kalla en åsnetrappa, det vill säga den har långa avsatser mellan stegen och liknar närmast en bred ramp. När man vandrat uppför de många trappstegen ska känslan vara den av att nästan ha nått himmelen, eller i alla fall ha kommit upp till ett tempel. I det här fallet är det kunskapens tempel man träder in i och en känsla av vördnad och hänförelse är på sin plats!

Fox Belysning levererade ledstångsbelysningen i slutet av 2021, nittiotre år efter invigningen....

Ljusdesign: AFRY / Light Bureau

Produkt: HLS ledstångsbelysning