Wisdome Stockholm - Arkitektur i världsklass

Wisdome Stockholm - Arkitektur i världsklass

Arkitektkontoret Elding Oscarson har ritat en byggnad som utmanar och sätter material och konstruktion på prov. Taket är ett böljande rutnätssystem i fem lager av träbalkar som når en spännvidd på 48 meter – helt utan pelare. Det innebär ca 20 kilometer LVL-trä som levereras av Stora Enso och sedan böjs och anpassas med en exakt precision.

Ingenjörskonsten bakom konstruktionen har tagits fram av det schweiziska träkonstruktionsföretaget Blumer Lehmann i samarbete med den norske designingenjören Florian Kosche. Virket kommer från Stora Enso.

Fox Belysning AB levererade armaturerna Jupiter från Griven och Suelo och Quara från Linea Light...