Nu kan du checka in på THE GRAND BUDAPEST HOTEL!

Idag släpps biljetterna till Wes Andersons prisbelönta THE GRAND BUDAPEST HOTEL som har biopremiär på fredag. Filmen belönades med en Silverbjörn i Berlin och hyllas stort av publik och kritiker över hela världen!

• THE GRAND BUDAPEST HOTEL slog rekord redan under öppningshelgen i USA med högsta intäkt per filmkopia någonsin och är fram tills nu Wes Andersons mest inkomstbringande film genom tiderna.

• THE GRAND BUDAPEST HOTEL var i helgen den mest besökta filmen på 64 av 66 biografer i USA vilket är fantastiskt stort.

• THE GRAND BUDAPEST HOTEL har 91 % på RottenTomatoes.com som samlar alla världens recensioner på ett och samma ställe.

• THE GRAND BUDAPEST HOTEL bjuder på en fantastisk bakelse från MENDL’S som modiga hemmabakare uppmuntras att baka – instruktionsfilm medföljer.

• THE GRAND BUDAPEST HOTEL fick i den första svenska recensionen på Moviezine.se högsta betyg 5 av 5 – kan läsas här i sin helhet.

• THE GRAND BUDAPEST HOTEL öppnade Berlin Filmfestival 2014 och belönades med en Silverbjörn i kategorin Grand Jury Prix.

• Biobesökare som checkar in på THE GRAND BUDAPEST HOTEL vill aldrig checka ut… Följ med bakom kulisserna och se hur Wes Anderson fann och byggde upp hotellet.

• THE GRAND BUDAPEST HOTEL har svensk biopremiär den 21 mars över hela landet och biljetterna släpptes idag. Se trailern!

Wes Andersons THE GRAND BUDAPEST HOTEL är en berättelse om Gustave H, en omtalad concierge på ett välkänt hotell i Europa under mellankrigsåren, och Zero Moustafa, en hisspojke som blev Gustave Hs närmaste vän. Deras fantastiska äventyr innehåller en stöld och ett återbringande av en ovärderlig renässansmålning, en otäck familjefejd över en enorm förmögenhet samt en ljuvligt sockersöt kärlekshistoria. Samtidigt förändras hela kontinenten dramatiskt och så även på The Grand Budapest Hotel… Wes Anderson (”The Royal Tennenbaums”, ”Moonrise Kingdom”) står för regi och manus och i den gedigna rollistan hittar vi Ralph Fiennes, Tony Revolori, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Jude Law, Bill Murray, Edward Norton, Jason Schwartzman, Tilda Swinton, Tom Wilkinson, Owen Wilson, Saoirse Ronan med flera.

• Bio, film, foto

• the royal tennenbaums
  • owen wilson
  • jude law
  • grand hotel
  • bill murray
  • ralph fiennes
  • wes anderson
  • berlinale
  • berlin filmfestival
  • film
  • bio

Twentieth Century Fox Sweden AB är en del av 20th Century Fox, ett företag inom 21st Century Fox-koncernen, ett av världens ledande medieföretag. I Sverige distribuerar Twentieth Century Fox även Warner Bros. Pictures och Dreamworks Animations filmer på bio och är en av 2013 års mest framgångsrika filmdistributörer med succéer som ” Berättelsen om Pi”, ”Croodarna” och ”Gravity”.

Malin Edblom

Presskontakt Publicity Manager 08-566 261 22