Foyen uppdaterar om entreprenadrätt och projektfinansiering

Foyen uppdaterar om entreprenadrätt och projektfinansiering

Getting the Deal Through är en internationell publikation som täcker 75 verksamhetsområden med koppling till fler än 150 jurisdiktioner och som samarbetar med många av världens bästa advokatfirmor. De olika avsnitten författas av experter inom respektive område och vi på Foyen är stolta över att få representera Sverige med våra senaste bidrag för verksamhetsområdena entreprenadrätt och projektfinansiering i Construction 2018 och Project Finance 2018.

Construction 2018 kartlägger lagstiftningen för bygg- och anläggningsbranschen i 26 länder. Foyens delägare Jacob Hamilton, Richard Sahlberg och Per Vestman klargör vad som gäller inom entreprenadrätt i Sverige.

- En viktig del i det svenska avsnittet i Getting the Deal Through Construction är den årliga uppdateringen av nyheter inom svensk entreprenadrätt. Trots att det är en internationell publikation har vi även nationella klienter som efterfrågar den årliga utgåvan. Det känns extra betydelsefullt att vi bidrar med dessa uppdateringar när vi hör att bolagsjurister i Sverige delar med sig av utgåvan till bolagsjurister i andra länder, som en första källa kring hur olika frågor hanteras i Sverige, säger Richard Sahlberg, en av författarna till det svenska avsnittet om entreprenadrätt.

Project Finance 2018 erbjuder en snabb översikt av den relevanta lagstiftningen för projektfinansiering i 36 länder. Foyens delägare Peter Dyer och Andreas Lindström redogör för de svenska rättsreglerna inom projektfinansiering, genom att bland annat besvara frågor om hur ett projektbolag organiseras, hur tillgångarna kan paketeras som säkerhet för långivarna på bästa sätt, om det finns några begränsningar för utländska investerare och vilka de relevanta myndigheterna vid infrastrukturprojekt är.