Maria Wallenborg Ekdahl

Maria Wallenborg Ekdahl ny VD för Foyen

Maria Wallenborg Ekdahl tar över som VD för Foyen från och med 2 april 2020. Maria kommer närmast från rollen som Chief Financial Officer på AG Advokat och har 13 års erfarenhet av advokatbranschen. Rekryteringen är ett led i Foyens utveckling till att vara Sveriges största affärsjuridiska byrå inom projekt- och teknikrelaterad juridik.

Den 2 april tillträder Maria Wallenborg Ekdahl rollen som ny VD för Foyen. Därmed fortsätter Foyen att vara en av branschens få advokatbyråer med en VD utan advokatbakgrund som därmed fullt ut kan fokusera på att utveckla byrån. Målsättningen är tydlig. Foyen vill skapa ännu större värden för klienterna och utveckla företaget till branschledare inom projekt- och teknikrelaterad juridisk rådgivning.

- De senaste tio åren har Foyen gjort en fantastisk tillväxtresa och ökat intäkterna med 143 %. Vår byrå nominerades därtill 2019 för andra gången till Årets Advokatbyrå bland mellanstora byråer. Maria Wallenborg Ekdahls tidigare arbetsgivare har precis som Foyen vuxit betydande de senaste åren vilket hon varit högst delaktig i. Rekryteringen av Maria stärker oss ytterligare i vår satsning att bli Sveriges största affärsjuridiska byrå inom projekt- och teknikrelaterad juridik, säger John Hane, styrelseordförande Foyen.

Foyen har de senaste åren lagt mycket tid och kraft på att skapa kunniga och erfarna team, som tillsammans ska ge klienterna ett större värde. Såväl ledningsgrupp som affärsområdena arbetar tätt tillsammans för att erbjuda den bästa och mest personliga servicen. För Foyen har därför kunskapen om advokatbranschen i kombination med förståelsen för samarbete i team varit avgörande i valet av ny VD.

- Foyen biträder flera av Sveriges största infrastrukturprojekt och har en unik kompetens i advokatbranschen inom dessa områden. Jag vet av erfarenhet att Foyen har mycket skickliga medarbetare som skapat den framgångsrika utvecklingen för byrån. Jag ser fram emot att bidra med mina erfarenheter av att skapa tillväxt och ytterligare synliggöra Foyens spetskompetens på marknaden, berättar Maria Wallenborg Ekdahl.

Maria Wallenborg Ekdahl efterträder Linnéa Djursén. Linnea var, när hon tillträdde, Sveriges första kvinnliga VD utan advokatbakgrund bland Sveriges 20 största advokatbyråer.

Foyens tillväxt 2009 till 2019

Om Maria Wallenborg Ekdahl<

Maria har en bakgrund på AG Advokat sedan 2007 där hon haft rollen som Chief Financial Officer. Dessförinnan var hon verksam som egen förtagare och som Ekonomichef på ett större eventföretag med verksamhet globalt. Maria har en utbildning från European University Bruxelles och London School of Economics and Political Science.

Maria Wallenborg Ekdahl, VD Foyen fr o m 2 april 2020

Annica Hentze, Kommunikationschef Foyen
0723-73 16 27, annica.hentze@foyen.se

Foyen är en advokatfirma som redan vid starten 1987 mejslade ut tre grundpelare för verksamheten: branschfokus, affärsförståelse samt en absolut spetskompetens inom relevanta rättsområden för våra branscher och det har fallit väl ut. Vi är idag ca 90 medarbetare i Stockholm, Göteborg, Malmö och Falun.