Hur ska Sverige klara sig i den globala konkurrensen?

På Framtidsarenan den 17 februari möts näringsminister Ibrahim Baylan, Microsoft Sveriges vd Hélène Barnekow och entreprenören Saeid Esmaeilzadeh för ett samtal om Sveriges globala konkurrenskraft.

Den tekniska utvecklingen öppnar för mängder av möjligheter, men leder också till allt tuffare internationell konkurrens. Har Sverige vad som krävs för att långsiktigt vara ett land som attraherar globala företag? Ger vi våra egna entreprenörer rätt förutsättningar att bygga framgångsrika företag med Sverige som bas? Vad krävs egentligen för att öka den svenska konkurrenskraften?

På Framtidsarenan den 17 februari arrangeras samtalet ”Sveriges globala konkurrenskraft”. Panelen består av Ibrahim Baylan, näringsminister, Hélène Barnekow, vd för Microsoft Sverige, och Saeid Esmaeilzadeh, entreprenör och grundare av Serendipity.

– Näringslivet och samhället står inför flera stora transformationer. Den gröna omställningen kommer kräva ökad digitalisering och elektrifiering för minskade utsläpp, effektivisering och hållbar industriell produktion. Som ett av världens mest innovativa länder lägger klimatomställningen grunden för nya lösningar och exportmöjligheter, stärker vår konkurrenskraft och skapar morgondagens jobb och välfärd, säger Ibrahim Baylan.

Samtalet ”Sveriges globala konkurrenskraft” sänds live på Framtidsarenans hemsida onsdagen den 17 februari kl. 15.15. Läs mer på hemsidan här.

Ur programmet, onsdagen 17/2 kl. 15:15

Sveriges globala konkurrenskraft

Har Sverige vad som krävs för att långsiktigt vara ett land som attraherar globala företag? Ger vi våra egna entreprenörer rätt förutsättningar att bygga framgångsrika företag med Sverige som bas? Vad krävs egentligen för att öka den svenska konkurrenskraften? Det här och mycket mer diskuterar vår kunniga panel.

Ibrahim Baylan, näringsminister
Hélène Barnekow, vd Microsoft Sverige
Saeid Esmaeilzadeh, entreprenör och grundare Serendipity

• digitalisering