Mynewsdesk samarbetspartner till Framtidsarenan och deltar i samtal om demokrati

För andra året i rad är MyNewsdesk samarbetspartner till Framtidsarenan. I år deltar även deras vd Louise Barnekow i ett samtal med en elev från högstadiet om hur ungas perspektiv kan nå fler.

– Behovet av att diskutera vår tids stora framtidsfrågor är stort. Framtidsarenans sätt att samla en bredd av samhällssektorer för de samtalen ligger i linje med de plattformar vi redan erbjuder för kontakt mellan organisationer och medier, säger Louise Barnekow, vd för Mynewsdesk.

Louise Barnekow deltar i ett samtal 17 februari kl 10.50 på Framtidsarenan tillsammans med Sara Åström, elev i sjunde klass på Eklidens skola i Nacka, om hur vi konkret kan hjälpa unga att göra sin röst hörd. Under dagen presenterar MyNewsdesk också sitt nya initiativ Hear Us Out där unga kan publicera texter som samhällsfrågor de tycker är viktiga.
Samtalet följer direkt efter ett samtal mellan riksdagens talman Andreas Norlén och demokratiminister Amanda Lind om läget för den svenska demokratin.

– Genom åren har vi fått många frågor från unga som har velat ha vår hjälp att nå både organisationer och journalister med sin röst. Mätningar vi själva har gjort visar att många unga inte ser att de kan göra sig hörda. Nu tar vi initiativ i den riktningen och jag ser fram emot att prata om hur vi kan stärka dem att nå fler, säger Louise Barnekow.

Samtalet ”Demokratin och de unga - vem lyssnar och. vem bryr sig?” hålls på Framtidsarenan onsdagen 17/2kl. 10.50, och går att se live på Framtidsarenans webbplats, www.framtidsarenan.se.

Ur programmet
Vilken plats har dagens unga i demokratin? Har de möjlighet att göra sina röster hörda - och är det någon som bryr sig om att lyssna? Framtidsarenan samtalar om initiativ som hjälper unga att göra sin röst hörd.

Louise Barnekow, vd Mynewsdesk
Sara Åström, elev åk 7 Eklidens skola Nacka