Talmannen och Demokratiministern samtalar om den svenska demokratin på Framtidsarenan

Hur ser vi till att svensk demokrati fortsätter att vara stark och något nästa generation vill bygga vidare på? Om det samtalar riksdagens talman Andreas Norlén och demokratiminister Amanda Lind på Framtidsarenan 17 februari kl 10.30.

I år firar vi den svenska demokratins 100-årsjubileum. Samtidigt har vi genomlevt ett år under en pandemi som satt hela samhället och vår demokrati under press. Och i flera länder ser vi demokratiska institutioner eller traditioner brytas ner eller bli utmanade.

– Åren 2018–2022 firar vi att det har gått 100 år sedan demokratin fick sitt genombrott och allmän och lika rösträtt infördes i Sverige. Jubileet handlar både om demokratins landvinningar i går och om dess utmaningar i dag och i morgon. Vi får inte ta demokratin för given utan måste arbeta långsiktigt och målmedvetet för att vinna varje ny generation för demokratins ideal, säger talman Andreas Norlén.

– Att samtala om vår demokrati på Framtidsarenan med talmannen känns mycket angeläget. Även om vi står på stabil grund i Sverige kan vi aldrig ta demokratin med sina utmaningar för given och tro att den automatiskt lever vidare hos de som är unga nu. Därför är en levande diskussion om och fortsatt hårt arbete för att stötta vår demokrati så viktig i vardagen på alla nivåer och platser i samhället, säger demokratiminister Amanda Lind.

Samtalet ”Vår högt hållna demokrati” sänds live på Framtidsarenans hemsida onsdagen den 17 februari kl. 10.30. Läs mer på hemsidan här.

Ur programmet, onsdagen 17/2 kl. 1030

Vår högt hållna demokrati
Ett samtal om att alla betyder något i en demokrati, att alla har en röst samtidigt som vi ser hur skör demokratin är och att den inte står ohotad. I år fyller demokratin i Sverige 100 år i form av kvinnlig rösträtt, en god anledning att diskutera demokratin och hur vi bäst gemensamt vårdar den ömt.

Andreas Norlén, riksdagens talman
Amanda Lind, demokratiminister