Vad händer med våra städer efter coronapandemin?

Coronapandemin kan vara på väg att bryta en stadig urbaniseringstrend. Vad händer med våra städer när vi i större utsträckning tillåts bo och jobba var vi vill? Förhållandet mellan stad och land i spåren av corona diskuteras på Framtidsarenan den 17 februari.

Under det gångna året har distansarbete blivit mer regel än undantag för många människor. Mycket tack vare dagens teknik har det påtvingade experimentet visat sig fungera över förväntan, och enligt undersökningar vill många fortsätta att åtminstone delvis jobba hemifrån även efter att pandemin är över. Behovet av kontorsytor minskar när nya möjligheter uppstår att bo och jobba var vi vill. Står vi inför en ruralisering, och vad händer i så fall med våra svenska städer?

På Framtidsarenan den 17 februari arrangeras samtalet ”Stad och land – i spåren av corona”. Panelen består av Daniella Waldfogel, näringspolitisk chef på Stockholms handelskammare, Katarina Berg, Chief HR Officer på Spotify, Lena Lid Falkman, forskare på Handelshögskolan, samt Martin Bjöörn, vd för Region Stockholm-Norr på Castellum.

– Trenden är tydlig – de av oss som har möjlighet kommer arbeta hemifrån i större utsträckning än tidigare. Vi tränar oss just nu i att både arbeta och leda på distans. Vi utnyttjar tekniken bättre, även om det är en bit kvar av dess fulla kapacitet. Säkert kommer även en del flytta längre från sitt kontor som en följd av detta men min bedömning är ändå att man kommer vara på kontoret 2–3 dagar i veckan, säger Lena Lid Falkman.

Paneldiskussionen ”Stad och land – i spåren av corona” sänds live på Framtidsarenans hemsida onsdagen den 17 februari kl. 11.05. Läs mer på www.framtidsarenan.se.

Ur programmet, onsdagen 17/2 kl. 11:05

Stad och land – i spåren av corona

Coronapandemin har ställt om många arbetsplatser. Undersökningar visar att många vill fortsätta att jobba hemma, i alla fall delvis. Behovet av kontorsytor minskar när nya möjligheter uppstår att bo och jobba var vi vill. Står vi inför en ruralisering, och vad händer i så fall med våra svenska städer? Vilket blir framtidens förhållande mellan stad och land?

Daniella Waldfogel, näringspolitisk chef Stockholms handelskammare
Katarina Berg, Chief HR Officer Spotify
Lena Lid Falkman, ekonomie doktor Handelshögskolan i Stockholm
Martin Bjöörn, vd Region Stockholm-Norr Castellum