Fredells använder digital teknik mot fusk och bedrägeri i byggbranschen

Med hjälp av BankID, en e-legitimation som omkring 7,2 miljoner individer har idag*, förbättrar Fredells sina rutiner när byggföretag vill skapa fakturakonto. Digitaliseringen gör det svårare att fuska och till följd av det blir arbetet effektivare och svarstiderna bättre.

”En spin-off-effekt utöver en bättre säkerhet är att vår interna verksamhet förbättras när organisationen kan ägna sig åt att ge våra kunder service istället för att lägga tid på onödig administration. Vi vill hellre lägga kraft och energi på seriösa kunder än på att bekämpa brottslighet i vardagen”, säger Anders Lassfolk, Ekonomiansvarig på Fredells Byggvaruhus.

Att byggbranschen har utbredda problem med ekonomisk brottslighet som bedrägerier är inget nytt och att det fortgår har under 2016 bekräftats av både branschpress, Svensk Handel och projekt som Fair Play Bygg.

Det är Egreement som utvecklat lösningen som Fredells idag använder för yrkesproffs som vill bli fakturakunder. Ansökningsförfarandet är helt digitalt och görs via en länk på hemsidan. Identifieringen med BankID gör det svårare att dölja sin verkliga identitet eller använda sig av så kallade målvakter. Digitaliseringen gör det hela mer spårbart så tänkbara fall av försök till brott lättare kan utredas.

Kontakt:

Anders Lassfolk

Ekonomichef

Anders.lassfolk@fredells.com

• Entreprenadfrågor, maskiner

• byggfusk
  • fusk
  • byggbranschen
  • byggvaruhus
  • ekonomi
  • bedrägeri
  • svensk handel
  • fredells byggvaruhus

• Nacka

Om Fredells Byggvaruhus

Fredells är Stockholm största byggvaruhandel som arbetar med helhetslösningar för kvalitetsmedvetna yrkesproffs och privatpersoner. Sedan 1903 har familjeföretaget Fredells varit en del av Stockholm och varuhuset i Sickla har sedan 2012 sällskap av en mindre anläggning i Knivsta nära Uppsala. Med ett brett sortiment inom bygg och inredning och ett stort utbud av tjänster hjälper Fredells människor att lyckas med sina byggprojekt – stora som små.

Lina Jelbring

Marknadschef Marknad och kommunikation 087234707