Varför Frends är SaaS-bolagens best friend i vått och torrt

Varför Frends är SaaS-bolagens best friend i vått och torrt

I en snabbrörlig affärsmiljö där förändringar sker hastigt kan det vara svårt att planera för framtiden. Att hantera integrationer är ofta tidskrävande och dyrt, vilket adderar till dessa utmaningar. Men med rätt partner kan företag frigöra tid och fokusera på det som är viktigast – att utveckla kärnverksamheten, behålla uppmuntra innovation och kreativitet och möjliggöra ökad kundnytta. I det här blogginlägget förklarar vi varför Frends är ett utmärkt val för SaaS-företag och scaleups i synnerhet.

Ta vilken modern verksamhet som helst och det finns en hög chans att de använder ett flertal molntjänster och Software-as-a-service(SaaS)-applikationer – ibland en för varje avdelning. Säljavdelningen använder ett system för att hantera kundrelationer (CRM-system), ekonomi är ofta beroende av ett ERP-system (Enterprise Resource Planning), HR förlitar sig på ett informationssystem för att hålla koll på de anställda (HRIS) – listan kan göras lång. Hur ser man som organisation till att dessa system och applikationer kopplas samman och kan kommunicera med varandra? Lösningen är smarta integrationer.

I SaaS-världen spelar integrationer en stor roll. Det är en förutsättning för att alla delar i en affärsprocess har tillgång till rätt information i rätt tid. Att digitalisera och automatisera dessa processer möjliggör stora effektivitetsvinster och sparar både tid och kostnader. Idag kan det därför snarare ses som en hygienfaktor att man som SaaS-bolag ser till att ens produkt kan kommunicera med andra system och applikationer. När allt kommer omkring är det sällan en bra idé att överlåta det till sina kunder att lista ut integrationer på egen hand. Utan en effektiv lösning för systemintegration kan försäljningsprocesserna förlängas, eller i värsta fall helt och hållet stoppas.

Vissa bolag föredrar att bygga upp och utveckla en integrationsplattform helt på egen hand för att se till att den är skräddarsydd för deras specifika affärsbehov och för att hålla allt under kontroll. Det här är dock komplext, särskilt när något behöver justeras. För vad händer om du plötsligt inser att du byggt in dig själv i ett komplicerat system som blivit nästintill omöjligt att hantera och förvalta?

Tack och lov finns bättre alternativ. Lämna över komplexiteten till en samarbetspartner som har gjort integration och automatisering till sin kärnverksamhet. På så vis kan ditt företag få tekniken att fungera till er fördel, snarare än nackdel, och samtidigt skapa utrymme att fokusera på er kärnverksamhet. För att göra det hela ännu enklare föreslår vi även att du väljer en partner som kan hjälpa ditt företag att utveckla, hantera och säkra alla dina API-integrationer och processautomation inom en enda kraftfull plattform.

Som ett nordiskt SaaS-bolag känns det nog dessutom naturligt att samarbeta med en annan nordisk samarbetspartner för integration och automation som har hjälpt fler än 500 nordiska offentliga och privata organisationer. En av finesserna med just Frends är att vår mjukvara levereras som en prenumerationstjänst, det vill säga en så kallad Integration platform-as-a-service (IPaaS). Det innebär att våra SaaS-partners själva kan välja en lösning som passar deras behov utifrån antalet miljöer som används. Det innebär att du som partner till oss endast betalar för vad du använder och inget annat. Dessutom är vår plattform snabb att implementera, anpassningsbar, genomgripande och lättförståelig, som backas upp av ett dedikerat supportteam som alltid är ett samtal bort.

Är ni på jakt efter en modern lösning för integration och automation som tar vara på fördelarna med low-code som också löser ert och era kunders behov av integration? Då behöver ni inte leta längre. Ta inte bara vårt ord för det, prata direkt med eller läs om vad våra befintliga partners säger.

Kontakta oss idag för mer information och för att boka en demo.