Fantasyrollspelet Svärdets Sång släpps den 6:e december - Det glömda landet väntar på dig

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2018 13:35 CET

Äventyrare, har du hört historierna om Det glömda landet? Bortom bergen och dimmorna i norr? Ett rykte har spridit sig om att det snart går att ta sig in genom bergspasset… Ryktet talade sanning. Fria Ligan förlag bekräftade idag att det svenskutvecklade fantasyrollspelet SVÄRDETS SÅNG kommer att släppas den 6:e december.

Blodsdimman börjar sakta skingras, den som stulit livskraft från alla som strövat för långt bort från sina hem. Nu börjar alla äventyrarna, skattletarna och rövarna att samlas, redo för att ta sig in i det fördömda landet.

Vågar du röra dig in i det okända landet utan att vara bunden till ett uppdrag? Kommer du att söka efter uråldriga skatter, kämpa mot de som korsar din väg och bygga en hemvist åt dig själv på ruinerna av den gamla världen? Är du en av äventyrarna som återupptäcker Det glömda landet? Gör dig redo för Svärdets sång.

RECENSIONSEXEMPLAR OCH INTERVJUER:
Vill du beställa recensionsexemplar eller har en intervjuförfrågan?

Om rollspelet Svärdets Sång

Svärdets sång är ett svenskt retro-rollspel som inspirerats av klassiska fantasy-världar. Spelet är baserat på nyskapande, prisbelönta spelregler av Fria Ligan i kombination med ett öppet världsbygge för att ge dig som spelare fullständig frihet i ditt utforskande av världen. I rollspelet är du och dina vapendragare inte hjältar som skickas iväg på uppdrag av andra, istället är ni äventyrare som vandrar runt i en skoningslös värld. Svärdets sång är ett så kallat legacy-spel, där spelarnas handlingar skapar permanenta förändringar på kartan, som blir en levande krönika över deras äventyr.

Svärdets sång (engelsk titel: Forbidden Lands) var världens tredje mest framgångsrika rollspels-kickstarter 2017. Spelet blev nyligen utnämnt till ett av de mest efterlängtade rollspelen 2018 av ENWorld. Spelet kommer att lanseras både på engelska och svenska den 6:e december.

Illustratör: Nils Gulliksson
Illustrationerna är skapade av den legendariske konstnären Nils Gulliksson som haft ett oerhört starkt inflytande på hur fantasy skildras i bild för en hel generation med sina klassiska bilder i bland annat de svenska rollspelen Drakar & Demoner och Mutant.

Författare: Erik Granström
Spelvärldens historia och äventyr är skrivna av den kritikerrosade författaren Erik Granström, främst känd för sina litterära verk Svavelvinter, Slaktare små, Vredesverk och Vanderland som ingår i fantasyeposet Krönikan om den femte konfluxen.

Omslagsillustratör: Simon Stålenhag
Omslagsbilden är målad av den internationellt hyllade konstnären Simon Stålenhag som skapat konstböckerna Ur varselklotet, Flodskörden och Passagen.

Speldesign: Fria Ligan
Speldesignen är gjord av Fria Ligan som skapat de prisbelönta och internationellt uppmärksammade rollspelen Ur Varselklotet, Symbaroum, Coriolis – Mörkret mellan stjärnorna och Mutant: År Noll. Det senaste rollspelet Ur varselklotet, som bygger på Simon Stålenhags konstböcker om ett alternativt svenskt 1980-tal, vann fem Gold ENnies - rollspelens "Oscars" - för bland annat Bästa Spel och Årets spelprodukt på spelmässan Gencon 2017.

Svärdets Sång – Trailer (Engelsk titel: Forbidden Lands)

Forbidden Lands trailer

Fria Ligan förlag grundades 2011 och ger ut skönlitteratur, konstböcker samt rollspel i Sverige och internationellt. Förlaget vill öppna dörrar till främmande världar och locka läsare att utforska dem. Förlaget har gett ut de kritikerrosade konstböckerna Passagen, Flodskörden och Ur Varselklotet av den internationellt uppmärksammade illustratören och författaren Simon Stålenhag.

I förlagets kommande utgivning finns boken Urtidsbilder av hyllade konstnären Simon Stålenhag och vetenskapsjournalisten Anna Davour och Cthulhu vaknar av H.P. Lovecraft och illustrerad av François Baranger.

Fria Ligan förlags utgivning inkluderar romanen Döden är bara början av Gunilla Jonsson och Michael Petersén, romanen Avgrund av Jeff VanderMeer, romanen För Gudinnan och novellantologierna Samlade svenska kulter och Kaknäs sista band av författaren Anders Fager, novellantologin Zonen vi ärvde av författarkollektivet Fruktan och konstboken Nils Gulliksson: illustrationer och skisser av Orvar Säfström. Förlaget har även publicerat flera prisbelönta rollspel, inklusive Ur Varselklotet, Coriolis – Mörkret mellan stjärnorna, Symbaroum och Mutant: år noll och ligger bakom det kommande fantasyrollspelet Svärdets Sång.