​Över 3 miljoner kr på Kickstarter för det svenskutvecklade brädspelet Crusader Kings

Det svenskutvecklade brädspelet Crusader Kings har hittills varit en enorm succé och dragit in över 3,3 miljoner kronor till Fria Ligan förlags Kickstarter-kampanj. Över 4 400 backers världen över har hittills bidragit till kampanjen, som avslutas om en vecka. Grundmålet var 500 000 kr.

Crusader Kings är ett historiskt brädspel från förlaget Fria Ligan förlag baserat på Paradox Interactives prisbelönta dataspel. Spelet är skapat av Fria Ligans egna speldesigners i samarbete med flera svenska illustratörer och brädspelsutvecklare. Fria Ligan förlag och Paradox Interactive tillkännagav kickstartern under speleventet PDXCon i Stockholm i maj.

Hittills har 15 av delmålen blivit upplåsta, bland annat kommer backers att få tillgång till detaljerade miniatyrer, nya spellägen, ett nytt spelscenario och en helt ny karaktär, hästen Glitterhoof, som kommer att finnas tillgänglig för giftermål i spelet.

Läs mer om brädspelet Crusader Kings på Kickstarter:

INTERVJUER
Vill ni intervjua förlagets spelskapare?

Crusader Kings har som dataspel kallats en medeltida såpopera och brädspelet har behållit de intrikata intrigerna intakta. Din kung eller drottning kommer att få kämpa för att överleva invasioner, mordförsök, korståg, och äktenskap. Om det hela slutar tragiskt är det bara att hoppas att din regent har barn, syskon eller en gemål som kan ta över tronen när du gått vidare. Utan arvtagare har din storslagna dynasti nämligen nått sitt snöpliga slut.

Som regent måste du vara listig, förhandla med dina medspelare och skapa allianser som du sedan hämningslöst bryter, begå mordförsök i lönndom på andra familjer du ser som ett hot, fylla dina kistor med guld och skaffa en stark armé så att du är redo för både anfall och försvar. Men glöm för guds skull inte att du måste delta i korstågen. Dessutom ska du stå ut med allt från matförgiftning till otrohet, vardagen var inte lätt för en medeltida regent.

Spelet är det första brädspelet från Fria Ligan förlag som tidigare skapat de prisbelönta och internationellt hyllade rollspelen Ur Varselklotet (engelsk titel: Tales from the Loop), Coriolis – Mörkret mellan stjärnorna (engelsk titel: Coriolos – The Third Horizon) och Mutant: År Noll (engelsk titel: Mutant Year Zero).