Pressmeddelande -

"Samlade Svenska kulter" av författaren Anders Fager nominerad till Grand Prix de l'Imaginaire

Novellantologin Samlade Svenska kulter av författaren Anders Fager och utgiven av Fria Ligan förlag, är nominerad till Grand Prix de l'Imaginaire 2018, under den franska titeln La reine en jaune. Fager är den enda svenska författare som nominerats till priset och nu nomineras han för andra gången. Hans första nomineringen 2015 var för Les Furies de Boras, som i svensk utgivning ingår i Samlade Svenska Kulter.

Novellsamlingen Samlade svenska kulter skildrar ett Sverige likt det vi lever i, men där det lurar namnlösa fasor i skuggorna. I den kultförklarade samlingen framträder en värld som är våldsam, realistisk, erotisk, övernaturlig och gripande. Anders Fagers skönlitterära debut tillhör ett av de centrala verken i den samtida svenska skräckgenren.

Den kritikerrosade antologins berättelser binds samman av en gemensam mytologi som utvecklar teman från bland andra den legendariska skräckförfattaren H.P. Lovecraft.

Sagt om Samlade svenska kulter:
"Sällan har jag stött på en debutant med så mycket att säga, så mycket att diskutera och leka med. Hos Fager hittar man den där kombinationen mellan svartvit dokumentärrealism och hejdlöst effektsökeri som blir en så lyckad dekokt när den skakas ordentligt." ~Jonas Thente, DN

I Frankrike har Samlade Svenska Kulter getts ut som två novellsamlingar under de franska titlarna Les Furies de Boras och La reine en jaune.

Grand Prix de l'Imaginaire-nomineringarna 2018:

RECENSIONSEXEMPLAR & INTERVJUER
Vill du beställa recensionsexemplar eller författaren Anders Fager?

Om skräckförfattaren Anders Fager
Kritikerrosade författaren Anders Fager är aktuell med romanen För gudinnan och återutgivningen av novellantologin Samlade Svenska KulterFria Ligan förlag. Fager har skrivit ett flertal romaner och verk för teater, spel och tv. Förlaget har tidigare gett ut hans novellsamling Kaknäs Sista Band, som utspelar sig i Stockholm efter den stora katastrofen. Anders Fager är en berättare som skildrar samtiden, utmanar konventionerna och bjuder in sina läsare att uppleva mörka visioner bakom sprickorna i den välpolerade ytan.

Recensionsexemplar och intervjuer
Vill ni ha recensionsexemplar av romanen För Gudinnan och novellsamlingarna Samlade Svenska Kulter och Kaknäs sista band eller är intresserad av en intervju med författaren Anders Fager?

• fria ligan förlag
  • fria ligan
  • anders fager
  • grand prix de l'imaginaire
  • noveller
  • skönlitteratur
  • novellantologi
  • novellsamling
  • skräck
  • samlade svenska kulter

Fria Ligan förlag grundades 2011 och ger ut skönlitteratur, konstböcker samt rollspel i Sverige och internationellt. Förlaget vill öppna dörrar till främmande världar och locka läsare att utforska dem. Förlaget har gett ut de kritikerrosade konstböckerna Passagen, Flodskörden och Ur Varselklotet av den internationellt uppmärksammade illustratören och författaren Simon Stålenhag.

I förlagets utgivning finns den kommande romanen Döden är bara början av Gunilla Jonsson och Michael Petersén, romanen Avgrund av Jeff VanderMeer, romanen För Gudinnan och novellantologierna Samlade svenska kulter och Kaknäs sista band av författaren Anders Fager, novellantologin Zonen vi ärvde av författarkollektivet Fruktan och konstboken Nils Gulliksson: illustrationer och skisser av Orvar Säfström. Förlaget har även publicerat flera prisbelönta rollspel, inklusive Ur Varselklotet, Coriolis – Mörkret mellan stjärnorna och Mutant: år noll.