Simon Stålenhags nya konstbok Labyrinten lanserad på Kickstarter idag

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2020 16:10 CEST

Från den internationellt uppmärksammade konstnären och författaren Simon Stålenhag, känd för Ur varselklotet, kommer en unik vision av en dystopisk framtid. En crowfundingkampanj för hans nya narrativa konstbok Labyrinten lanserades på Kickstarter i dag av Fria Ligan förlag.

Simon Stålenhag har rosats av kritiker i Sverige och internationellt för sin suggestiva konst med hyperrealistiska landskap som präglas av futuristiska fenomen. Hans narrativa konstböcker Ur varselklotet, Flodskärden och Passagen har gjort Stålenhag till en av världens mest eftertraktade visuella historieberättare.

Ur Varselklotet har blivit en amerikansk TV-serie på Amazon Prime under den engelska titeln Tales From the Loop. Den ansedda tidningen The Guardian korade Ur Varselklotet till en av tidernas bästa dystopier i sällskap med Franz Kafkas Processen och Andrew Niccols Gattaca.

Labyrinten på Kickstarter

Labyrinten trailer

I den narrativa konstboken Labyrinten skildrar Stålenhag en framtid där jordens yta täcks av ruiner och slätter av aska. Ett mystiskt, utomjordiskt fenomen har ödelagt atmosfären och tvingat de få överlevande djupt under marken. Läsaren får följa Sigrid, Matte och Charlie som lämnar tryggheten i enklaven för att ge sig ut på en expedition i den ödelagda världen utanför. Under resan tvingas de konfrontera mörka hemligheter från den tid då civilisationen föll.

Labyrinten är en suggestiv bok om ursprung, skuld och hämnd, berättad och illustrerad av Sveriges mest tongivande science fiction-författare av i dag.

Simon Stålenhag - Länkar:
Hemsida: www.simonstalenhag.se
Twitter: https://twitter.com/simonstalenhag
Facebook: www.facebook.com/simonstalenhagofficial
Instagram: www.instagram.com/simon_stalenhag

Fria Ligan förlag grundades 2011 och ger ut fantastik i olika former: skönlitteratur, konstböcker och rollspel. Vi har publicerat en rad prisbelönade bordsrollspel, hyllade konstböcker och romaner som öppnar dörrar till fantastiska världar.

Våra spel inkluderar skräckspelet Nordiska väsen baserat på Johan Egerkrans kritikerrosade bok med samma namn, Ur varselklotet (vinnare av fem ENne Awards 2017) baserat på Simon Stålenhags hyllade konstbok med samma namn, retrofantasyspelet Svärdets sång (vinnare av fyra ENnie Awards 2019), det postapokalyptiska Mutant: År Noll, science fictionspelet Coriolis, fantasyspelet Symbaroum och det officiella ALIEN-rollspelet.

Vi har även publicerat de kritikerhyllade narrativa konstböckerna Ur varselklotet, Flodskörden och Passagen av den internationellt uppmärksammade visuella berättaren Simon Stålenhag samt den illustrerade utgåvan av den klassiska skräcknovellen Cthulhu vaknar av rosade konstnären François Baranger.

Twitch: www.twitch.tv/freeleaguepublishing