Trilogi av lajv baserade på rollspelet Mutant: År Noll på skärgårdsö i sommar med stöd av Konstnärsnämnden

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2020 14:33 CET

Rollspelet Mutant: År Noll av Fria Ligan förlag har rönt stora framgångar internationellt och även nyligen blivit ett datorspel. I sommar planeras tre omfattande levande rollspel, eller lajv, baserade på Mutant: År Nolls värld på en skärgårdsö utanför Stockholm. Projektet genomförs med stöd av den statliga Konstnärsnämnden.

"Har du kanske nyligen dagdrömt om att allt var ruiner? Funderat på hur du skulle klara dig efter den stora kraschen svept bort samhället? Nu kan du få reda på det. Testa i en proffsig dramatisk vuxenlek på skrotön Stora Höggarn utanför Lidingö", skriver lajv-arrangörerna i ett pressmeddelande.

Trilogin av lajv kallad "Den Sista Arken" utspelar sig i tre omgångar under juni, augusti och september. Lajvet låter deltagarna leva några intensiva dagar som en muterade människor i världen efter den stora katastrofen. De varsin färdig roll att spela, eller skriver sina egna.

”Rollspel på riktigt är interaktiv fysisk teater. Det fungerar lite som tjuv och polis för vuxna. Eller som att vara inuti ett dataspel eller dramaserie. Du smyger, bråkar eller fridyker efter konserver på riktigt, med kroppen, istället för att titta på en skärm eller trycka på knappar. Det är ett mäktigt och kul sätt att bryta med det normala och bygga en ny värld tillsammans med sina medskapare,” säger spelförfattaren och deltagardramatikern Martin Ericsson.

Lajv-trilogin är det första arrangemanget på Stora Höggarns centrum för deltagarkultur och möjliggörs genom en kombination stöd från ”Kulturbryggan” som delas ut av Konstnärsnämnden, samt stöd från fans av Mutant och biljettintäkter.

Det här är första gången som Mutant, ett av de klassiska svenska bordsrollspelen från 1980-talet, blir till ett officiellt lajv. Författarna av den ursprungliga utgåvan från 1984, Gunilla Jonsson och Michael Petersén, hade det här att säga om projektet:

”1983, när vi satte ihop första versionen av Mutant, tycktes det som världen var en hårsmån från kärnvapenkrig. Skräcken för förödelse och radioaktivitet födde drömmar om mutanter och intelligenta djur, och om robotar som lämnats kvar när den gamla världen dog. Idag har vi en annan rädsla - vi står inför en ekologisk katastrof. Men våra muterade hjältar från 1983 verkar i lika bra form att möta det här nya hotet. Kanske behöver vi verkligen göra om oss själva och mutera, både som samhälle och som individer, för att ha en chans i den dystra framtid som väntar oss och våra medvarelser på jorden.”

Fredrik Malmberg, vd för Cabinet Entertainment, som stod i bräschen för den svenska spelindustrin på 1980 och 1990-talet med företaget ”Äventyrsspel”, ser fram mot att se Mutant bli ett deltagardrama i Sverige.

Mutant: År Noll håller fanan högt mer än 35 år efter att det ursprungliga spelet släpptes. Det har blivit datorspel, två böcker på Storytel, kortfilmer och nu spännande immersiva sommaräventyr utanför Stockholm. Det ursprungliga rollspelet har inspirerat unga som vuxit upp och blivit formidabla kreatörer. Vi ser fram mot vad Martin och hans team kommer att tillföra till den ständigt växande värld som är Mutant.”

Kärnteamet bakom Den sista arken - Gandalf Adelbrant, Martin Ericsson och Freja Gyldenstrøm - har under det senaste årtiondet har de utforskat gränslandet mellan konst, performance och spel.

Mer information om Den sista Arken finns på den officiella hemsidan: www.mutantzone.com

För ytterligare frågor, bilder och för att boka in ett besök på ön, kontakta: organizers@mutantzone.com

Fria Ligan grundades 2011 och ger ut fantastik i olika former: skönlitteratur, konstböcker och rollspel. Vi har publicerat en rad prisbelönade bordsrollspel, hyllade konstböcker och romaner som öppnar dörrar till fantastiska världar.

Våra spel inkluderar Ur varselklotet (vinnare av fem ENne Awards 2017), retrofantasyspelet Svärdets sång (vinnare av fyra ENnie Awards 2019), det postapokalyptiska Mutant: År Noll, science fictionspelet Coriolis, Symbaroum och det officiella ALIEN-rollspelet.

Vi har även publicerat de kritikerhyllade konstböckerna Ur varselklotet, Flodskörden och Passagen av Simon Stålenhag samt den illustrerade utgåvan av den klassiska skräcknovellen Cthulhu vaknar av François Baranger.