Fria sprider kunskap om celiaki

Fria sprider kunskap om celiaki

Celiaki är en allt vanligare autoimmun sjukdom. Ändå är kunskapen om celiaki fortfarande förhållandevis låg. Kunskapsbristen kan leda till att personer med celiaki riskerar allvarliga följdsjukdomar. Fria, som är marknadsledare i Skandinavien på djupfrysta glutenfria bageriprodukter, fortsätter sitt stöd till att långsiktigt underlätta det dagliga livet för personer med celiaki.

- Kunskapsbristen kan leda till att personer med celiaki riskerar att få allvarliga följdsjukdomar, säger Lena Adås som tillsammans med sin make Gunnar grundade Fria 1996. Celiaki är en komplex sjukdom. Långt ifrån alla drabbade har de klassiska besvären från mage och tarm, vilket bidrar till underdiagnostik och onödigt lidande. Flertalet drabbade får aldrig korrekt diagnos och behandling. I västvärlden uppskattas 1 % av befolkningen ha celiaki, och vissa studier indikerar en prevalens på 3 %. De flesta av dessa personer har inte fått en diagnos och de riskerar därför allvarliga följdsjukdomar som osteoporos (benskörhet), infertilitet och mag-tarmcancer. Risken för dessa följdsjukdomar minskar när diagnos ställts och personen startat sin behandling med glutenfri kost och därför är det viktigt att diagnosen ställs på ett tidigt stadium.

Jeanine Holmgren, VD på Fria säger:

- Fria vill göra det lättare att få sin diagnos genom att utbilda i och öka medvetenheten kring celiaki, därför har vi bland annat tagit fram den mycket uppskattade broschyren "Vilka av dina patienter har Celiaki?" i syftet att sprida kunskap till hälso- och sjukvårdpersonal. När man fått sin diagnos är det viktigt att få stöd och hjälp att gå över till en strikt glutenfri kost. Därför är det viktigt att maten är god och näringsriktig. Finns inte goda produkter tillgängliga är det stor risk att man slarvar med dieten och därigenom fortsatt riskerar ohälsa.

Fria ökar kunskapsnivån genom att sponsra olika möten och symposier om celiaki, både i Sverige och internationellt. Fria sammanställer tillgänglig kunskap bland annat i form av föredragsfilmer samt informativa broschyrer författade av dietister och läkare med celiaki som specialområde. Informationen finns lättillgänglig för allmänheten på Frias hemsida och distribueras till dietister och celiakiförbund, samt på mässor om celiaki.

I broschyren "Glutenfri! goda tips och råd för dig som lever med celiaki" har Fria sammanställt information, tips, recept med mera som stöd för kunskapsspridningen till personer med celiaki och deras anhöriga.

Fria deltar och sponsrar sedan lång tid flera internationella och nationella möten om celiaki. I år medverkar Fria bland annat vid AOECS (Association of European Coeliac Societies) som i år går arrangeras i Amsterdam 5-7 september, som samlar representanter från celiakiförbund från hela Europa.

22-25 september sponsrar Fria det femtonde internationella celiaki symposiet ICDS (International Coeliac Disease Symposium) som i år hålls i Chicago. Syftet med symposiet är att samla forskare, vårdpersonal, patienter och andra med intresse för celiaki och andra glutenrelaterade tillstånd.

Fria ställer ut på flera svenska och internationella konsumentmässor under hösten, bland annat Allergy & Free From Show i Liverpool i Storbritannien 27-28 oktober, samt Mat för livet-mässan i Stockholm 8-9 november.

Fria Bröd AB är ett familjeägt bageri som utvecklar och tillverkar goda glutenfria och mjölkfria bageriprodukter sedan 1996. Företaget är idag marknadsledande i Skandinavien inom glutenfritt fryst bröd. Frias bageriprodukter har vunnit flera priser. Formbrödet Grova vann förstapriset i brödkategorin i den prestigefyllda tävlingen Free From Food Awards i Storbritannien 2012. Frias bröd, bullar, muffins och pizzor finns i dag i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nederländerna, Luxemburg, Italien, Belgien, Tyskland och Storbritannien.

Celiaki innebär att man inte tål gluten, vilket är ett protein som ingår i sädesslagen vete, råg och korn. Celiaki är en kronisk sjukdom som leder till att tarmslemhinnan skadas om man får i sig gluten och att man därför inte kan tillgodogöra sig födan på ett normalt sätt.

Länk till mer information om celiaki, samt länkar till broschyrerna "Vilka av dina patienter har celiaki?" och "Glutenfri! goda tips och råd för dig som lever med celiaki" http://www.fria.se/om-celiaki.aspx

Länk till föreläsningsfilmen "Celiaki - från en ovanlig barnsjukdrom till ett folkhälsoproblem" med Anneli Ivarsson, Docent och barnläkare, filmad på Medicinska riksstämman 2010: https://vimeo.com/23805240

Länk till kort presentationsfilm "Fria Fria at ICDS, International Coeliac Syposium, Oslo, Norway 2011": https://vimeo.com/27501088

Frias hemsida: http://www.fria.se

Facebook: http://www.facebook.com/FriaGlutenFreeFood

Twitter: http://www.twitter.com/FriaGlutenFree

Pinterest: http://www.pinterest.com/FriaGlutenFree

Patrik Hultman

Presskontakt Vd, Fria Bröd AB +46 (0)768 822 012

Maria Alexandersson

Presskontakt Marknadschef +46 (0)735 79 71 29

Nordens ledande bageri inom glutenfria produkter

Det som för över 25 år sedan började som en ren familjeangelägenhet har idag blivit ett ledande glutenfritt bageri i Norden inom frysta, glutenfria bageriprodukter. Varje dag ser vi till att vara ett glutenfritt bageri som ger alla som vill äta glutenfritt fler möjligheter att äta gott. Sortimentet omfattar allt från glutenfritt bröd och fikabröd till färdiglagat. Fria är ett glutenfritt bageri med missionen ”det goda glutenfria livet”. Efter den devisen fortsätter vi som glutenfritt bageri att jaga nya goda smaker. Läs mer på www.fria.se.

Fria Bröd AB är ett familjeägt bolag som utvecklar och tillverkar goda glutenfria bageriprodukter sedan 1996. Fria är idag marknadsledande i Norden inom fryst glutenfritt bröd.

Fria Bröd AB
Gröenvägen 2