Osötade nyheter i det glutenfria brödsortimentet

Glutenintolerans blir allt vanligare. Idag räknar man med att 1 av 100 svenskar är överkänsliga mot gluten. Gluten är ett protein som finns i vete, korn och råg. Magont och diarré är några av symtomen på glutenintolerans. Obehandlad glutenintolerans kan även ge bestående men, såsom att man stannar i växten. Det finns inga tabletter eller botemedel mot glutenintolerans utom att hålla en livslång diet med glutenfri kost. Trots att glutenintolerans blir allt vanligare är utbudet på glutenfria produkter fortfarande begränsat. Osötat bröd utan gluten har länge efterfrågats av glutenintoleranta. För att möta dessa önskemål har Fria Bröd tagit fram tre nya osötade bröd. Alla tre bröden är dessutom fiberrika och mjölkfria. – Mitt intryck är att dessa tre bröd är de bästa glutenfria bröden på den svenska marknaden. Dess styrka är fiberhalten och att de är osötade, säger dietist Nanna Mossberg. Havre i den glutenfria kosten Numera är havre tillåtet för många glutenintoleranta. Detta innebär att en ny smak tillkommit i det glutenfria sortimentet. Havre är även ett bra livsmedel för att det är fiberrikt, kolesterolsänkande och innehåller viktiga mineraler. Personer med glutenintolerans rekommenderas att tala med läkare eller dietist innan man börjar äta produkter med havre. Fria Havre är en av de osötade nyheterna från Fria Bröd. Bakad på kontrollerad havre med en rund, god smak. – Jag kommer att tipsa mina patienter om havrebrödet eftersom det ger dem en smakvariation när det gäller glutenfritt bröd. Fria Havre ger också ett tillskott av vattenlösliga fibrer och betaglukaner, förklarar Nanna Mossberg. Fria Fiber är den andra nyheten från Fria Bröd. Ett osötat bröd med solros- och linfrö som ger hela 9 % fiberinnehåll tillsammans med en god smak och riktigt tuggmotstånd. Bovetekakan har en ny form inom det glutenfria brödsortimentet, är osötad och bakad med bovete. Liksom de andra nyheterna är det nya brödet Bovetekaka osötat och har utvecklats i samarbete med dietist Nanna Mossberg. Nyheterna från Fria Bröd finns i frysdisken hos Ica, Coop och Hemköp. Kostar ca 30 kr.

Patrik Hultman

Presskontakt Vd, Fria Bröd AB +46 (0)768 822 012

Nordens ledande bageri inom glutenfria produkter

Det som för över 25 år sedan började som en ren familjeangelägenhet har idag blivit ett ledande glutenfritt bageri i Norden inom frysta, glutenfria bageriprodukter. Varje dag ser vi till att vara ett glutenfritt bageri som ger alla som vill äta glutenfritt fler möjligheter att äta gott. Sortimentet omfattar allt från glutenfritt bröd och fikabröd till färdiglagat. Fria är ett glutenfritt bageri med missionen ”det goda glutenfria livet”. Efter den devisen fortsätter vi som glutenfritt bageri att jaga nya goda smaker. Läs mer på www.fria.se.

Fria Bröd AB är ett familjeägt bolag som utvecklar och tillverkar goda glutenfria bageriprodukter sedan 1996. Fria är idag marknadsledande i Norden inom fryst glutenfritt bröd.

Fria Bröd AB
Gröenvägen 2