Advokat Thomas Olsson kommenterar EU:s terrorlistning av Folkets mujahedin

Vid dagens presskonferens angående EU:s terroriststämpling av den iranska motståndsgruppen Folkets mujahedin (PMOI) deltog bland andra Thomas Olsson, advokat vid Advokatfirman Silbersky.

Thomas Olsson sade bland annat följande:

[...]

"I PMOI:s fall så har domstolen vid två tillfällen konstaterat att man har brutit mot PMOI:s grundläggande fri- och rättigheter och det gäller ändå en för rättsstaten så fundamental rättighet som rätten att försvara sig. Det här kan man konstatera att det fastställer domstolen i den första domen och det fastställer domstolen i den sista domen. Om man då tänker lite logiskt så inser man ju att har rådet, de europeiska gemenskapernas råd, vid det första tillfället fått förklarat för sig att man bröt mot PMOI:s rätt att försvara sig när man införde de här sanktionerna, då gjorde man det ju medvetet inför den andra gången; domstolarna hade ju förklarat redan en gång att man gjort det. Att agera på ett sådant sätt från lagstiftarens sida, det skulle ju vara som om riksdagen vände sig mot en enskild medborgare i Sverige och sa: dina tillgångar tar vi, och går du till domstol, ja då tar vi dem igen, och får du rätt i domstolen ja då tar vi dem en gång till. Det är ju en form av laglöshet eller i vart fall en form av brist på respekt för de grundläggande principer som ligger till grund för rättsstaten, en sådan brist på respekt som utgör ett embryo till en totalitär stat."

[...]

"Mot den bakgrunden finns det ett allvarligt behov av att markera från den svenska regeringens sida att när det gäller vår ståndpunkt i det europeiska samarbetet så är den klar; det är ett skydd av de grundläggande rättigheterna och en respekt för rättsstaten som ska styra verksamheten och det är enbart genom att uppfylla de kraven som de europeiska gemenskapernas råd kan uppfylla sina skyldigheter enligt de fördrag som styr vilken makt vi har lämnat över till dem. De är skyldiga att följa lagar och de är skyldiga att följa domstolen och de är skyldiga att respektera de grundläggande rättsliga principer och rättigheter som är fastslagna i europakonventionen och som gäller i de enskilda medlemsländerna och det måste vara ett absolut och ett oavvisligt krav, det får aldrig bli föremål för någon politisk kohandel och det får framför allt inte bli ett medel för att skydda totalitära stater på bekostnaden av förtroendet för de demokratiska värdena och en brist på förtroende för den demokratiska viljan."

"Min förhoppning är att ärendet med PMOI ska bli ett principiellt viktigt ärende och min förhoppning är att den svenska regeringen ska ta ställning mot det här sättet att tillämpa terroristlagstiftningen på som går utanför vad vi normalt sett skulle kunna acceptera i en rättsstat."

Thomas Olsson sade detta idag, den 12 januari 2009, vid en konferens på Grand Hotel i Stockholm arrangerad av kommittén "Friends of a Free Iran" (FOFI) vid Europaparlamentet tillsammans med FOFI/Sverige. Vid konferensen deltog jurister och parlamentariker från flera EU-länder samt representanter för Irans nationella motståndsråd (NCRI).

FOFI/Sverige den 12 januari 2009.

Kontakt: fofinordic5@gmail.com eller 070 499 04 12

• Brott, juridik, rättsfrågor