Nyhet -

Friends generalsekreterare Lars Arrhenius: Mobbning är ett globalt samhällsproblem

Sent i tisdags kväll sände SVT Dox dokumentären ”Bully” – en film om mobbning i USA. Filmen handlar om de mobbade, deras föräldrar och skolan. Filmen visar tydligt hur vuxensamhället blundar trots att ett barn tagit sitt liv.

Dox: Bully gjordes under skolåret 2009/2010 av den prisbelönte filmaren Lee Hirsch. Vi får se hur mobbning drabbat fem barn och deras familjer i fyra amerikanska delstater. Alex, en 14-åring i Sioux City i Iowa, blir retad, förnedrad och attackerad dagligen för sitt utseende. Men han klarar inte av att berätta för sina föräldrar vad som pågår. Filmen går i repris den 26 och 27 september och kommer att kunna ses på SVT Play

Mobbning är ett problem som inte känner geografiska, etniska eller ekonomiska gränser. Siffror från Skolverket visar att 50 000 barn och unga är mobbade i Sverige, vilket motsvarar 1450 skolklasser. Friendsrapporten 2012 visar på ett samband mellan vuxenvärldens engagemang och upplevd trygghet. Bland elever i årskurs 6-9 som känner sig trygga i skolan upplevde 72 % i Friends kartläggning att de har någon i personalen som de kan prata med om de behandlas illa i skolan. Motsvarande siffra för otrygga elever var 40 %.

- Det är dags att vi öppnar ögonen och ser det stora samhällsproblem som mobbning är. Det är helt oacceptabelt att inte mer görs för att förebygga och stoppa mobbning. Det är alla vuxnas skyldighet att agera, säger Friends generalsekreterare Lars Arrhenius, i en kommentar till filmen. - Varje barn som utsätts för mobbning är ett för mycket, fortsätter Arrhenius.

- Det är hög tid att samhället; politiker, myndigheter, skolor, idrottsföreningar, företag , organisationer, föräldrar – ja alla – agerar för ett samhälle fritt från mobbning. Friends har jobbat mot mobbning i 15 år och vi ger oss inte förrän alla barn i Sverige, och världen, växer upp i trygghet och jämlikhet, avslutar Arrhenius.