Friends om mobbning och våld på årets MR-dagar

Friends om mobbning och våld på årets MR-dagar

Den 15-17 november anordnas Mänskliga Rättighetsdagarna på Stockholmsmässan i Älvsjö. Årets tema är #Våldsfri, och Friends är en av organisationerna i MR-dagarnas arrangörsgrupp. Under forumet arrangerar vi två programpunkter som rör mobbning och våld.

– Att medverka på mässan är ett unikt och viktigt tillfälle för Friends att vara med och lyfta frågan om våld och konsekvenserna av det. Vi hoppas att MR-dagarna leder till många viktiga möten, insikter och samtal, säger Magnus Loftsson, Forskning- och utvecklingschef Friends.

Friends kommer under mässan att arrangera två olika programpunkter – seminariet ”Ett Vetenskapligt förhållningssätt mot mobbning i skolan” och pjäsen ”Aviola” som handlar om mobbning och sexuella trakasserier.

– Mobbning är en form av våld mellan barn som hänger ihop med många andra former av våld, till exempel sexuella trakasserier i skolan, rasism och homofobi. Barn som upplever våld hemma löper ökad risk att både mobba andra och bli mobbade. Att ha mobbat andra innebär i sin tur ökad risk för använda våld mot en partner. Enkelt uttryckt – våld föder våld, säger Magnus Loftsson, Forskning- och utvecklingschef Friends.

Friends programpunkter:

Vetenskapligt förhållningssätt mot mobbning i skolan
Torsdag 13:00 - 14:30 Presscenter
Frida Warg, Magnus Loftsson

Seminarium där Friends presenterar sina erfarenheter av arbetet med att utveckla skolspecifika insatser. Detta följs av en gemensam diskussion kring olika sätt att planera, genomföra och utvärdera arbetet mot mobbning och kränkningar utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt som utgår ifrån den egna skolans behov och förutsättningar.

Aviola
Torsdag 14:30 - 15:00
Stora scen Ulrika Nilsson

Aviola + seminariesamtal
Lördag 13:00 - 14:00 C6
Ulrika Nilsson, Åsa Gustafsson

Friends teatermonolog ”Aviola” tar upp ämnena sexuella trakasserier, mobbning och kärlekslängtan och har spelats för åk 4-6 på skolor landet över. Föreställningen följs av ett seminariesamtal med rådgivare från Stiftelsen Friends, BRIS och Ulrika Nilsson.

För mer info kontakta
Elin Jäderström, pressansvarig Friends