Nättema i nytt nummer av Friends Magazine

Nättema i nytt nummer av Friends Magazine

Vårens utgåva av Friends Magazine handlar om nätet. Frågan om kränkningar via nätet har varit högaktuell den senaste tiden genom en rad uppmärksammade fall. Friends som har arbetat aktivt för ett schysst nätklimat sedan 2005 tycker det är bra att frågan har kommit fram i ljuset eftersom det är en förutsättning för att kunna skapa förändring. I det här numret träffar vi även flera spännande personer som Facebooks policydirektör, Molly Sandén och Martina Thun från Morgonpasset.

Friends Magazine är Friends föräldratidning som tar upp aktuella frågor som rör barns trygghet både i skolan och på andra arenor. Vårens nummer med temat ”Schysst på nätet” lyfter fram nätet som en plats för samvaro och gemenskap men visar även dess baksidor.

- Friends har arbetat aktivt för att skapa ett tryggt nätklimat sedan 2005. Förra hösten inledde vi en särskild satsning för att sprida kunskap och utveckla våra utbildningar inom detta område, säger Olle Cox, nätexpert på Friends.

Friends 5 nätprinciper
I Friends Magazine kan man ta del av Friends fem principer för ett schysst klimat på nätet. Det handlar framför allt om att skapa en dialog med sina barn om nätet; visa intresse, skaffa kunskap, stötta, sätta gränser och inte minst själv vara en god förebild.

- Det är viktigt att frågan lyfts fram i ljuset eftersom det är först när vuxna blir medvetna om problemet som vi kan göra något åt det. Oavsett om man är förälder, arbetar på en skola eller bara hänger på nätet, har man som vuxen ett stort ansvar för att skapa ett tryggt nätklimat, förklarar Olle Cox.

Facebook pratar säkerhet
I tidningen får vi även träffa Facebooks policydirektör i Norden i ett samtal om säkerhet och integritet, Martina Thun från Morgonpasset som delar med sig av positiva och negativa upplevelser av nätet, professor Ann Frisén som forskat kring nätkränkningar bland barn och unga, Friends ambassadör Molly Sandén m.fl.

Friends Magazine distribueras via de skolor och förskolor Friends samarbetar med samt via samarbetspartners och sponsorer. Den finns även på bibliotek runtom i landet. Läs tidningen i webbformat här http://friends.se/friends-tidningar