Artister skänker låt till kampen mot mobbning

Artister skänker låt till kampen mot mobbning

Lady Gaga har gjort det i USA. Nu gör Norlie & KKV det i Sverige – engagerar sig mot mobbningen. Hip hop-duon som just sålt platina har skrivit en låt som handlar om mobbning och utsatthet och donerat den till Friends.

Engagemanget mot mobbning växer, även bland artister och kändisar. I september satte Lady Gaga fokus på frågan när ett av hennes fans tagit sitt liv efter att ha blivit mobbad. Hon dedikerade en låt till pojkens minne och stämde möte med president Barack Obama för att sätta stopp för mobbningen.

Norlie & KKV är en svensk hip hop-duo på uppgång. Sonny Fahlberg (Norlie) & Kim Vadenhag (KKV), är bara 20 år gamla men har redan lyckats chockera, inspirera och påverka publiken med sina vassa texter. Den senaste singeln ’När jag går ner’ spelas frekvent på radio och har sålt platina. Nu släpps singeln ’Samma Barn’, som duon har skrivit exklusivt för Friends arbete mot mobbning.

– Med den här låten vill vi få både unga och vuxna att vakna upp och se att mobbning, rasism och utanförskap finns därute varje dag. Att ha rätt kläder, bo i fina områden eller att mamma och pappa kör bästa bilen borde inte vara så viktigt. Låten handlar om att alla kids har rätt att vara glada, leka tillsammans och hänga efter skolan, säger Kim Vadenhag.

– Vi är alla samma barn, kanske olika till färg och uppväxt, men vi andas samma luft och blir till på samma sätt. Vi har gjort den här låten för att vi tillsammans med Friends vill jobba för en schysstare tillvaro för barn och unga, säger Sonny Fahlberg.

Intäkterna från ’Samma Barn’ går till Friends arbete mot mobbning. Låten kommer att finnas exklusivt för nedladdning på en kampanjsajt och därefter finnas tillgänglig på Spotify.  Det är Swedbank som under december genomför en kampanj där varje kontantkortsladdning via banken ger en krona till Friends.

– Låten ’Samma Barn’ har ett viktigt budskap och vi på Friends vill rikta ett stort tack till Norlie & KKV för att de ställer sig upp och säger ifrån. Tillsammans kan vi stoppa mobbningen, säger Andreas Drufva, chef Marknad & Kommunikation på Friends.

För ytterligare information, kontakta:
Amelie Furborg, pressansvarig på Friends, 070-415 64 67, amelie.furborg@friends.se
Christoffer Silverberg, pressansvarig, Norlie & KKV, 0704-534 783, christoffer@silverbergpromotion.se

Friends är en icke-vinstdrivande organisation vars uppdrag är att stoppa mobbning. Organisationen utbildar och stödjer skolor och idrottsföreningar i hela landet. Friends vision är ett samhälle där barn och ungdomar växer upp i trygghet och jämlikhet.