Europa runt på enhjuling för Friends

Europa runt på enhjuling för Friends

6500 kilometer på enhjuling och gratis kramar till alla som vill ha. Jesper Lissmark Hult som driver projektet Unicycling 4 Love har startat en resa där han cyklar genom Europa till förmån för Friends.

Jesper Lissmark Hult, 26 år från Karlskrona, har planerat en annorlunda semester. I sommar påbörjar han en cykelturné på enhjuling genom Europa för att samla in pengar till Friends arbete mot mobbning. Jesper blev själv utsatt för mobbning under sin skoltid och tog kontakt med Friends i våras för att lansera sin idé.

– Förra året cyklade jag enhjuling genom Sverige, och nu ville jag ha en ny utmaning. Jag gör detta för att hjälpa till i arbetet mot mobbning, för att inspirera andra att förverkliga sina drömmar och för att jag kommer att träffa underbara människor som jag annars inte skulle mött, säger Jesper.

Resan går genom nio länder med start i Nordkap i Norge och mål i Tarifa i södra Spanien. Hela äventyret beräknas ta fem månader och den totala sträckan är 6500 km. Vid sin sida kommer Jesper att ha kompisen Elin Höglund som cyklar på en vanlig cykel. Just nu befinner sig Jesper och Elin i Porjus, mellan Gällivare och Jokkmokk.

I varje stad som Jesper och Elin passerar arrangerar de en Free hugs-kampanj. Det är en social rörelse som erbjuder gratis kramar på offentliga platser till människor som just då råkar befinna sig där.

– Free hugs är ett enkelt och trevligt sätt att bryta barriärer och att sprida kärlek. Kramarna är menade som vänliga, osjälviska handlingar för att få andra att må bättre. Jag gjorde det förra sommaren och det var väldigt uppskattat, säger Jesper.

– Det här är ett helt fantastiskt initiativ, och vi är jätteglada att Jesper vill bidra till Friends arbete mot mobbning. Genom att dela med sig av sin erfarenhet visar han tusentals barn och unga som har varit utsatta för mobbning att de inte är ensamma. Jesper är en förebild och visar att en röst kan göra skillnad. Nu önskar vi honom stort lycka till på resan, säger Andreas Drufva på Friends.

Fakta Unicycling 4 Love
Resrutt: http://www.unicycling4love.com/se/resan/resrutt-8421325
Tidsplan: http://www.unicycling4love.com/se/resan/tidsplan-7163159
Följ resan på Facebook: http://www.facebook.com/pages/Unicycling-4-love/151590651610086
Videoklippet från Jespers förra Free hugs-kampanj, som fick 20 000 visningar på bara några dagar: http://www.youtube.com/watch?v=i2eardUV7Ow

Amelie Furborg, pressansvarig Friends, 070-415 64 67, amelie.furborg@friends.se
Jesper Lissmark Hult, 072-510 99 29, jeier@yahoo.se

Friends är en icke-vinstdrivande organisation vars uppdrag är att stoppa mobbning. Organisationen utbildar och stödjer skolor och idrottsföreningar i hela landet. Friends vision är ett samhälle där barn och ungdomar växer upp i trygghet och jämlikhet.