Ewa Sunnercrantz är årets hjärta 2020

Ewa Sunnercrantz är årets hjärta 2020

I år delar Friends och Lärargalan tillsammans ut ett pris i den nya kategorin ”Årets Hjärta”. Årets pristagare är Ewa Sunnercrantz från Rudenschöldskolan i Lidköping. Med utmärkelsen vill vi uppmärksamma lärare likt Ewa som med små resurser agerat och gjort stor medmänsklig skillnad och visat prov på engagemang för att förebygga mobbning samt förespråka inkludering. Ett arbete som gjort skillnad och tänt en gnista bland eleverna samt visat på ett stort engagemang för elevernas välbefinnande under och utanför klassrummet.

- Det är helt ofattbart att få ta emot ett så fint pris av två betydande organisationer som Friends och Lärargalan. Att få känna att jag gör ett bra arbete är fantastiskt roligt att ta del av från mina elever. Det här är det bästa man kan ta del av som lärare. För mig är priset så upplyftande, för den visar på vikten av att vi vuxna måste agera förebilder och se eleverna är det viktigaste vi lärare kan göra. Alla har ett lika värde och de är jag glad för att mina elever uppskattar, säger pristagaren Ewa Sunnercrantz, Lärare i Svenska, Religion och Historia på Rudenschöldskolan.

När skolan tas upp i debatten handlar det ofta om problem eller att frånvaron av vuxna gör barnen mer sårbara och ökar risken för mobbning och kränkningar. Något som vi på Friends och Lärargalan vill ändra på - ett sätt att uppmärksamma de många engagerade och kompetenta lärare vi har i vårt land är med priset Årets Hjärta. Under 2020 har fler än 30 000 elever nominerat sin favoritlärare i olika kategorier till galan. Nomineringarna har sedan bearbetats av en exklusiv jury. Genom att uppmärksamma lärare vill Friends och Lärargalan inspirera och lyfta uppskattade och duktiga lärare. Målsättningen är att skapa förebilder inom yrket som samhället kan inspireras av.

- Med priset vill vi uppmärksamma vikten att lärare ges tid till att aktivt jobba med ett relationsbyggande och normbrytande arbete som motverkar ensamhet och främjar inkludering. Detta görs genom att få tid för att jobba med ett systematiskt värdegrundsarbete i skolan. Ett arbete som ger eleverna tillgång till trygghet och gemenskap nu och i framtiden, säger Maja Frankel, Generalsekreterare på Friends.

- Lärarna guidar inte bara eleverna till rätt kunskap, utan hur de blir bra medmänniskor. Att lära den unga generationen hur vi blir fina medmänniskor gör att framtidens generation prioriterar mjuka värden som kärlek, och inte bara pengar. Värdet av att bli miljömedveten och ta hand om varandra., säger Beata Kull, Grundare av Lärargalan

Motiveringen till årets Hjärta 2020:

Ewa personifierar en lärare som systematiskt arbetar förebyggande med trygghet och inkludering i klassrummet. Vi vet tack vare forskningen om mobbning att detta även påverkar studieresultaten positivt. Hon skapar relationer till sina elever som kännetecknas av tillit och ömsesidig respekt. Ewa förstår vikten av att hålla ihop sina elever och främja det gemensamma lärandet och utvecklandet, vilket vi vet motverkar ofrivillig ensamhet och mobbning. Vi hoppas och tror att genom att uppmärksamma Ewa kommer hon kunna inspirera fler lärare i vikten av att jobba systematiskt med trygghetsarbete liksom att stimulera till nyfikenhet och respekt för sig själv, sina medmänniskor och sin omvärld. En elev i Ewas klassrum upplever sig sedd, lyssnad på och tagen på allvar.

För mer info kontakta:

Naod Abera, pressansvarig Friends
Mail: naod.abera@friends.se

Friends är en icke-vinstdrivande organisation vars uppdrag är att stoppa mobbning. Friends arbetar långsiktigt genom utbildning, rådgivning och opinionsbildning för att öka kunskap och engagemang hos vuxna och barn. Friends vision är en värld där inget barn utsätts för mobbning.

Om Lärargalan

Inget land kan utvecklas utan utbildning. I Sverige, där utbildning är obligatorisk och gratis, är det lätt att ta lärare för givet. Att förmedla kunskap är en sällsynt talang som få behärskar. Lärargalan vill påminna om det fantastiska jobb, landets lärare gör. Vi vill höja statusen på läraryrket genom att vi lyfter det positivt inom läraryrket, är en plattform för lyckad undervisning och ger eleverna en röst till att hylla sina lärare.

Genom att lyfta fram förebilder hoppas vi skapa en mer positiv debatt kring lärarrollen. Vårt arbete stärker lärarkåren och är en resurs för landets lärare genom fortbildning, nätverksträffar, opinionsbildning, kontakt med landets elever och anknytningar till näringslivet.