Friends inviger Friends Arena

Friends inviger Friends Arena

Nedräkningen har börjat. Nu på lördag invigs Sveriges viktigaste arena. Friends är naturligtvis på plats vid invigningen. – Det är en manifestation för barns rätt till en trygg vardag, säger Friends generalsekreterare Lars Arrhenius.

Det var i mars i år som det blev officiellt att Sveriges nya nationalarena skulle namnges efter organisationen Friends, som ett resultat av ett långvarigt samarbete med huvudsponsorn Swedbank. Nu står arenan färdig, och på lördag invigs den med en storslagen show.

Själva invigningen är en manifestation för barns trygghet och jämlikhet. Dels genom en del av showen och dels genom att Friends finns på plats och genom flera olika aktiviteter kommunicerar Friends budskap och värderingar till de cirka 40 000 besökarna. Friends kommer att ha personal och volontärer på plats för att berätta om arbetet mot mobbning, dela ut tidningar, samla in pengar och sälja Friends nya Hej-kollektion.

– HEJ är ett litet ord som gör stor skillnad, och något vi kommer att arbeta med i vår kommunikation på Friends Arena. Genom ett hej visar du att du ser och bryr dig om, du sprider positiv stämning och är med och tar ställning, säger Lars Arrhenius, generalsekreterare på Friends.

När arenan nu öppnar kommer den för Friends del att innebära ökade möjligheter att sätta fokus på mobbning och andra frågor som rör barns trygghet.

– Genom att arenan är namngiven efter Friends är den i sig en manifestation för barns och ungas rättigheter. Vi får en helt ny plattform att kommunicera våra budskap på, genom att kunna prata till de hundratusentals besökare som besöker arenan varje år. Arenan blir också ett sätt att manifestera vårt arbete inom idrotten, säger Lars Arrhenius.

– På sikt vill vi etablera ett internationellt centrum mot mobbning i anslutning till Friends Arena, där forskning, civilsamhälle och näringsliv tillsammans kraftsamlar för att förebygga och stoppa mobbning, avslutar Lars Arrhenius.