Friends medverkar när Bandy-VM sätter tryggheten i fokus

Friends medverkar när Bandy-VM sätter tryggheten i fokus

När Sverige och Vänersborg arrangerar Bandy-VM med start på söndag har samhörighet och trygghet en naturlig plats i evenemanget. Friends, som har ett långtgående samarbete med IFK Vänersborg, medverkar bland annat med en manifestation mot mobbning.

På söndag den 27 januari invigs Bandy-VM på IFK Vänersborgs hemmaarena. Medverkar vid invigningen gör bland andra idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth och Friends generalsekreterare Lars Arrhenius, som kommer att lyfta frågan om trygghet inom idrotten.

– Ungdomsverksamheten är IFK Vänersborgs kärna. För oss är det självklart att kombinera bandyutbildningen med ett stort socialt ansvar och fokus på trygghet. Därför har vi ett långtgående samarbete med Friends och är mycket glada att de medverkar även under VM, säger Roland Olin, klubbchef i IFK Vänersborg.

På söndag klockan 10 arrangeras en manifestation mot mobbning på Arena Vänersborg. Då samlas 150 ungdomar från IFK Vänersborg och Blåsut för att ta ställning för en trygg och inkluderande idrott. Friends och SISU står tillsammans för programmet.

– Vi vill vara där barn och unga finns, och därför är idrotten en viktig del av Friends verksamhet. Alla barn har rätt att känna sig trygga när de idrottar och vi hjälper idrottsklubbar att skapa goda förutsättningar och hitta rätt verktyg i det arbetet, säger Lars Arrhenius, generalsekreterare på Friends.

Under december och januari har IFK Vänersborg även samlat in pengar till Friends i kampen mot mobbning. Insamlingen fortsätter under Bandy-VM och vid finalen den 3 februari redovisas de insamlade medlen. Pengarna går till att vidareutbilda IFK Vänersborg Bandy i trygghetsfrågor.

www.worldbandy.com/wcs/

Amelie Furborg, pressansvarig, 070-415 64 67, amelie.furborg@friends.se