Friends på turné kring nätmobbning

Friends på turné kring nätmobbning

Friends ger sig ut på turné för att diskutera vad skolor kan göra för att förhindra nätmobbning. Syftet är att lyfta det aktuella problemet med elaka kommentarer och kränkningar på nätet, samt ge skolor verktyg för att hantera detta. Friends inleder nätträffarna i dag i Växjö för att sedan besöka Skövde, Borlänge, Östersund och Stockholm.

Enligt Friends Nätrapport 2013 har 45 procent av ungdomarna i åldern 12-16 år utsatts för kränkningar på nätet*. Vanligast är elaka kommentarer och bilder i sociala medier.

- Nätmobbning är mer aktuellt än någonsin och det är väldigt viktigt att vuxna, både i skolan och utanför, tar sitt ansvar. Det är skolans skyldighet enligt lag att ha en plan för hur de hanterar mobbning och kränkningar, men när det kommer till just nätet saknar vuxna ofta kunskap för att hantera problemen, säger Olle Cox, nätexpert Friends.

Friends har arbetat aktivt för att skapa ett tryggt nätklimat sedan 2005. Förra hösten inleddes en ny satsning kring detta i framförallt skolor där Friends arbetar med att utbilda personal i hur de ska förebygga nätmobbning. Nu gör Friends ytterligare en satsning och kommer under april månad besöka fem utvalda städer för att träffa lärare och ledare från lokala skolor.

- Vi ser fram emot att komma igång med de här nätträffarna. Intresset har hittills varit mycket stort och den kommande månaden räknar vi med att träffa över 150 lärare som i sin tur når tusentals elever, säger Olle Cox.

Fakta om nätträffarna
Friends nätexpert Olle Cox besöker följande städer:

8/4 Växjö
10/4 Skövde
15/4 Borlänge
25/4 Östersund
26/4 Stockholm

För mer info & bilder kontakta,
Johanna Wilkens, Pressansvarig
Tel: 070 725 54 13

* Nätrapporten 2013 är en representativ undersökning genomförd av Yougov vinter 2013. Läs hela rapporten här: http://www.friends.se/press/nyhetsarkiv/ny-rapport-om-ungas-liv-pa-natet