Snällkalendern 2020

Friends Snällkalender 2020 – Dela med dig av omtanke och uppskattning i jul.

Snällkalendern är tillbaka! Nu i ett helt nytt utseende! Årets Snällkalender har illustrerats av kreatörsduon Mrs Mighetto som skapat en unik kalender med vackra illustrationer. Stiftelsen Friends har tagit fram Snällkalendern som ett enkelt och lustfyllt sätt att sprida snällhet och prata med barn om viktiga, men ibland kanske jobbiga saker. Bakom varje lucka finns en uppmaning att sprida snällhet och omtanke. Ett steg i att göra världen till en lite mer trivsam plats.

- Det finns en normalisering kring mobbning i våra barns vardag, där mobbning tillåts fortgå både i skolan och i samhället. En julkalender stoppar kanske inte mobbningen. Men en Snällkalender kan vara början, ett litet steg, mot att bryta ett utanförskap eller fungera som en lättsam ingång till att prata om viktiga ämnen med barn. För oss på Friends är det viktigt att bidra till ett varmare samhällsklimat under julen och Mrs Mighetto skildrar det så fint i illustrationerna, säger Maja Frankel, Generalsekreterare Friends

- Att genom vårt företag kunna ge någonting tillbaka fanns med i vår vision redan från början. Att få vara med och ta fram årets design för Snällkalendern 2020 och sprida Snällkalenderns viktiga budskap är för oss ett drömprojekt. Vi har verkligen lagt ner hjärta och själ för att utforma en kalender som förhoppningsvis ska falla många i smaken. För oss är Snällkalendern ett genialisk för verktyg för att kunna prata med barnen om viktiga saker på ett lekfullt sätt. Tänk om vi kan lära alla barn de viktiga med snällhet, vilka fina vuxna det kommer bli då,  säger Malin & Anna på Mrs Mighetto

Kalendern kostar 59 kronor och finns att köpa på COOP, Telia, samt www.friends.se. Cirka 40 kronor/kalender går till Friends arbete mot mobbning. Insamlade medel är avgörande för organisationens arbete ute i skolorna.

Länk till pressbilder: http://bit.ly/Snällkalendern

För mer info kontakta:

Naod Abera, pressansvarig Friends
Mail: naod.abera@friends.se

Friends är en organisation vars uppdrag är att stoppa mobbning. Friends arbetar långsiktigt genom utbildning, rådgivning och opinionsbildning för att öka kunskap och engagemang hos vuxna och barn. Friends vision är en värld där inget barn utsätts för mobbning.

Om Mrs Mighetto:

Mrs Mighetto startade 2014 sprunget ur kärleken till akvarell och idén om att skapa fantasifigurer förankrat i verkliga egenskaper. Duon producerar inredning, pappersprodukter, tapeter och böcker som säljs i egen web shop och hos butiker i över 24 länder.