Friends startar internationellt center mot mobbning

Friends startar internationellt center mot mobbning

I dag invigs Friends international center against bullying som ska fungera som en mötesplats för alla som arbetar mot mobbning. Centret kommer stå värd för internationella konferenser samt utbilda lärare och andra intressenter i förebyggande arbete mot mobbning. Verksamheten omfattar även ett långsiktigt samarbete med forskare vid Stockholms universitet.

Stiftelsen Friends har arbetat för att motverka mobbning och kränkningar i skolor, förskolor och idrottsföreningar sedan 1997. Med Friends international center against bullying tas ytterligare ett steg för att uppfylla Friends vision om ett samhälle där alla barn och unga växer upp i trygghet.

- Mobbning berör alla oavsett om man själv har varit utsatt, utsatt andra eller sett det hända. Det här är ett av våra största samhällsproblem och Friends center ska bli en mötesplats för alla som jobbar med dessa frågor. Vi vill leda utvecklingen för hur man jobbar effektivt med att förebygga mobbning och centret möjliggör det, säger Lars Arrhenius, Generalsekreterare Friends.

Friends international center against bullying har tre grundpelare; forskning, rådgivning och utbildning. Forskningen sker på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet där två doktorander kommer att jobba heltid med att forska om mobbning. Resultaten ligger sedan till grund för Friends metodutveckling.

- Forskningen handlar om hur mobbning i skolan uppstår och uppfattas av barn och unga. Den kunskap vi tar fram förmedlas kontinuerligt till Friends. Att minska avståndet mellan forskning och verksamheter som möter barnen är en hjärtefråga för mig, säger professor Ann-Christin Cederborg som leder arbetet på Stockholms universitet.

Centret ska även stå värd för nationella och internationella konferenser kring mobbning. Utöver detta erbjuds rådgivning för skolor, förskolor och idrottsföreningar kring mobbning och trygghetsfrågor.

- För att sprida kunskap måste man samla kunskap. Mobbning är ett globalt problem och vi kan lära oss mycket av varandra, säger Lars Arrhenius.

Den officiella invigningen av centret är 18 september 2013 kl 15:00.

För mer information Friends kontakta,
Johanna Wilkens, Pressansvarig
Tel 070 725 54 13 Mail johanna.wilkens@friends.se

Stockholms universitet
Sofia Lagergren, Pressansvarig
Tel 08 16 40 90 Mail press@su.se

Fakta om Friends international center against bullying
Friends international center against bullying är en mötesplats för alla som
arbetar mot mobbning. Centret är kärnan i Friends verksamhet som är att stödja och utbilda skolor, förskolor och idrottsföreningar i deras arbete för att stoppa mobbning.

Centret har tre grundpelare - forskning, utbildning och rådgivning.

·  Forskning – Det första forskningssamarbetet sker på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet. Samarbetet är inledningsvis på fem år och resultaten av forskningen ligger till grund för Friends metodutveckling.

·  Utbildning - Centret står värd för konferenser och håller utbildningar kring mobbning. Syftet är att utbyta kunskap om mobbning både på nationell och internationell nivå. Utbildningsdelen omfattar även kurser för lärare, föreningar och andra intressenter kring förebyggande mobbningsarbete.

·  Rådgivning - Skolor, förskolor och idrottsföreningar kan vända sig till Friends international center against bullying för rådgivning och stöd från Friends experter.