Friends uppmanar till gemensam kraftsamling mot mobbning

Friends uppmanar till gemensam kraftsamling mot mobbning

Halvvägs in i skolornas vårtermin är frågan om mobbning lika aktuell som någonsin. I morgon, den 18 mars, lanserar Friends en ny reklamfilm, den tionde i ordningen, och med den en kampanj som syftar till en gemensam kraftsamling mot mobbning under våren.

– 50 000 barn och unga utsätts för mobbning. Det motsvarar ungefär 1 650 skolklasser.  Att gå till skolan är en mardröm för den som blir mobbad.  Friends arbetar varje dag för att förändra den här bilden, men vi behöver hjälp. I vår gör vi en kraftsamling för att få med oss företag, organisationer, skolor och idrottsföreningar; ja alla, i kampen mot mobbning, säger Andreas Drufva som är ansvarig för kampanjen på Friends.

Den nya filmen har smygpremiär på Friends Facebook-sida ikväll, den 17 mars kl. 19.00. Kampanjen såväl som lanseringen sker genom pro bono-samarbeten. Filmen, som har skapats i samarbete med Lowe Brindfors, är både tyngre och mörkare än sina föregångare.

– I den nya filmen vill vi förmedla en känsla. Det är känslan av att man måste gå till något fast man inte vill. För man vet att man kommer bli förnedrad, utfryst eller kanske till och med slagen. Så ser verkligheten ut för många barn och ungdomar, och nu uppmanar vi till kraftsamling mot mobbningen, säger Andreas Drufva.

Hela kampanjen mynnar ut i en gemensam manifestation den 3 maj då Friends samlar 5 000 elever från hela Sverige som tillsammans med skolor, företag, myndigheter och andra organisationer visar sitt ställningstagande mot mobbning.

Friends är en icke-vinstdrivande organisation vars uppdrag är att stoppa mobbning. Organisationen utbildar och stödjer skolor och idrottsföreningar i hela landet. Friends vision är ett samhälle där barn och ungdomar växer upp i trygghet och jämlikhet.