Lars Arrhenius ny generalsekreterare för Friends

Lars Arrhenius, idag BEO (barn- och elevombud) vid Skolinspektionen, fortsätter sitt arbete med barnrättsfrågor. Från och med den 1 april kommer han att leda Friends arbete för en tryggare skola och idrott för barn och unga.

– Jag är otroligt glad över förtroendet att leda Friends. Jag brinner för barns rättigheter, och att få leda en organisation som varje dag finns på plats i skolor och idrottsföreningar och framgångsrikt arbetar för barns trygghet känns fantastiskt, säger Lars Arrhenius.

Lars Arrhenius har sedan 2006 varit barn- och elevombud (BEO) vid Skolinspektionen. Som BEO har han företrätt Sveriges barn och elever och sett till att skolorna följer lagen mot diskriminering och annan kränkande behandling. Lars är juristutbildad med 16 års erfarenhet från advokatbyrå och har också arbetat som adjungerad domare i hovrätten. Lars är även ordförande i ECPAT Sverige och har tidigare suttit i Unicefs styrelse i Sverige.

Som generalsekreterare på Friends kommer Lars Arrhenius att leda organisationens arbete för en tryggare skola och idrott för barn och unga.

– Med Lars Arrhenius får Friends en stark förgrundsfigur. Lars är välkänd i skolans värld och med sin långa erfarenhet av barnsättsfrågor kommer han att kunna leda Friends genom den utvecklingsfas vi befinner oss i. Barn har rätt att alltid känna sig trygga och Friends ska erbjuda expertis och stöd och vara en aktiv opinionsbildare i de här frågorna, säger Sara Damber, Friends grundare och styrelseordförande.

Idag är Friends den största organisationen i Sverige som arbetar mot mobbning. Tusentals barn och unga möts varje dag av elaka blickar, total ensamhet eller rena trakasserier. Friends jobbar förebyggande mot mobbning i skolor, förskolor och idrottsföreningar med visionen om ett samhälle där barn och unga växer upp i trygghet och jämlikhet.

Lars Arrhenius börjar sin tjänst på Friends den 1 april.

Friends är en icke-vinstdrivande organisation vars uppdrag är att stoppa mobbning. Organisationen utbildar och stödjer skolor och idrottsföreningar i hela landet. Friends vision är ett samhälle där barn och ungdomar växer upp i trygghet och jämlikhet.