Mika Kohonen utsedd till Årets idrottsförebild

Mika Kohonen utsedd till Årets idrottsförebild

Världens bästa innebandyspelare Mika Kohonen har utsetts till Årets idrottsförebild av Stiftelsen Friends. Mika Kohonen prisas för det stora engagemang han visar för barn och unga både genom Mika Kohonen Trophy och Mika Kohonen Daycamp. Priset delades ut av Friends idag i samband med Sveriges största manifestation mot mobbning på Skansen.

Årets Idrottsförebild lyfter fram en person som genom sina handlingar skapat förutsättningar för en trygg och jämlik idrottsrörelse. Nu sällar sig Mika Kohonen till skaran av tidigare vinnare som omfattar ”Dallas” Dialy Mory Diabaté och Anton Hysén.

- Mika Kohonens engagemang för barn och ungdomar går inte att ta miste på. Vi är mycket stolta över att få dela ut priset ”Årets idrottsförebild” till någon vars engagemang är lika genuint som föredömligt, säger Lars Arrhenius, generalsekreterare Friends.

Mika Kohonen är engagerad både i Mika Kohonen Trophy, en turnering för personer med funktionsnedsättning, samt sommarlägret Mika Kohonen Daycamp. Utöver detta är han även ambassadör för innebandyn inom Special Olympics. Stipendiet är värt 15 000 kronor och ska användas för att stärka barns och ungas självkänsla inom ungdomsidrott.

- Att få ett sådant här pris är givetvis en väldigt stor ära. Men egentligen gör jag bara något som känns helt självklart och det är att ge något tillbaka till idrotten som har gett mig så mycket genom livet. I min klubb, Storvreta IBK, jobbar vi aktivt för att säkerställa att innebandyn är för alla, och att ingen lämnas utanför, säger Mika Kohonen.

Årets idrottsförebild är en del av satsningen Trygg Idrott, ett Friends-projekt som finansieras av PostkodLotteriet, Swedbank och Karl-Johan Persson.

För mer information kontakta,
Johanna Wilkens, pressansvarig Friends
Tel: 070 725 54 13 Mail: johanna.wilkens@friends.se

Om Mika Kohonen
Mika Kohonen är 36 år och har blivit utsedd till världens bästa innebandyspelare fem gånger, senast 2012. Hans nuvarande klubb är Storvreta IBK.