Miljonstöd bidrar till kampen mot nätmobbning

Miljonstöd bidrar till kampen mot nätmobbning

Friends har mottagit 7 miljoner kronor från Svenska PostkodLotteriet. Tack vare det fantastiska stödet har Friends möjlighet att utbilda ännu fler barn, unga och vuxna i kampen mot mobbning. Förutom att arbeta i Sveriges skolor, förskolor och idrottsföreningar gör Friends nu en extra satsning på att motverka kränkningar på nätet.

– Kränkningar på nätet är ett aktuellt problem med allvarliga konsekvenser. Barn och unga har inte ens en frizon i hemmet. Märkligt nog tycks det finnas en allmän acceptans att kränkningar som sker på nätet skulle vara mer okej än de som äger rum på skolgården eller idrottsträningen. Ett annat problem är att hatet trissas upp även bland vuxna på nätet. Vem ska då lära våra barn vad som är okej?, säger Lars Arrhenius, generalsekreterare på Friends.

Under 2013 fortsätter Friends sin satsning för att skapa ett tryggare nätklimat och med PostkodLotteriets stöd har man möjlighet att nå ut till ännu fler. Friends nätutbildningar erbjuder kunskap och verktyg till vuxna, och därigenom ökad handlingskraft. Tanken är att öka möjligheten för vuxna att stötta unga och ta ansvar för ett respektfullt nätklimat. Friends möter även barn och unga för att sprida medvetenhet om deras rättigheter samt förmedla det ansvar de, precis som alla andra, har för att bidra till att det blir schysst på nätet.

– Våra donationer gör det möjligt för våra fantastiska förmånstagare att göra världen lite bättre, säger PostkodLotteriets välgörenhetschef Stina Götbrink.

Friends har ett 90-konto och granskas av Svensk Insamlingskontroll.