Molly Sandén blir ambassadör för Friends

Molly Sandén blir ambassadör för Friends

En god förebild med mod och civilkurage. Det är ledorden när Friends utser sin första ambassadör – Molly Sandén. Sångerskan som tidigare har engagerat sig i kampen mot mobbning blir nu ett av Friends ansikten utåt.

Idag presenterar Friends Molly Sandén som ambassadör för organisationen. Molly brinner för frågor som rör barns trygghet och har tidigare medverkat vid Friends årliga manifestation mot mobbning; Friends på Skansen. Nu formaliserar man samarbetet genom att utse Molly som Friends första externa ambassadör.

– Jag var själv kompisstödjare när jag gick i skolan, och har både sett vänner bli utsatta och själv fått stå ut med trakasserier som gjorde att jag blev osäker på mig själv. Det var bland annat det min allra första låt "Det finaste någon kan få" handlade om. Nu vill jag göra allt jag kan för att få barn och unga att känna sig trygga. Jag ser det som en stor ära att bli ambassadör för Friends och kommer att jobba för att få fler att engagera sig i kampen mot mobbning, säger Molly Sandén.

Molly kommer att gå en utbildning hos Friends och därefter följa med på studiebesök till en av de skolor som Friends samarbetar med för att få mer kännedom om den dagliga verksamheten. I uppdraget som ambassadör för Friends kommer Molly att framträda i olika sammanhang och fungera som en talesperson för Friends.

– Positiva förebilder är en otroligt viktig del i arbetet med att stoppa mobbning. Vi behöver personer som vågar ta ställning, stå upp mot mobbning och säga ifrån. Molly Sandén är en sådan person och vi är jätteglada att välkomna henne som ambassadör för Friends, säger Lars Arrhenius, generalsekreterare på Friends.

Om Molly Sandén
Molly Sandén är född 1992 i Stockholm.
Karriär: Kom trea i Junior Eurovision Song Contest 2006 med låten "Det finaste någon kan få". Deltog i Melodifestivalen 2009 ("Så vill stjärnorna") och 2012 ("Why am I Crying"). Har sammanlagt släppt två album och 10 singlar.
Aktuell som: Friends första ambassadör