Ny kampanj från Friends: Bevingade ord

Ny kampanj från Friends: Bevingade ord

Självmord är den vanligaste dödsorsaken bland unga i Sverige. Inte sällan till följd av mobbning. Därför lanserar Friends idag kampanjen ”Bevingade ord” som syftar till att skapa förändring för de barn som är utsatta för mobbning.

Varje år tar 45 unga under 20 års ålder sitt liv, det motsvara nästan ett barn i veckan. Forskning från NASP vid Karolinska institutet visar att en övervägande andel av de som genomför självmordsförsök har blivit mobbade.

En plats som möter alla unga är skolan. Paradoxalt nog råder det en alarmerande brist på skolkuratorer som har en central roll i skolans trygghetsarbete. I dagsläget har t.ex. 12 procent av kuratorerna ansvar för mer än 1000 elever och hos de som ansvarar för fler än 300 elever försämras möjligheterna att jobba förebyggande och akut kraftigt.

Den 11:e juni lanserar därför Friends en ny kampanj som heter ”Bevingade ord”. Kampanjen sätter ljus på kuratorernas och elevernas situation och riktar sig både till svenska beslutsfattare och allmänheten. Kampanjen ställer krav på politiker om en förändring som innebär att ingen kurator ska vara ansvarig för mer än 300 elever.

Allmänheten har möjlighet att engagera sig i frågan genom att köpa ett ”bevingat ord” och på så sätt stödja Friends verksamhet. De ”bevingade orden” är goda ord skrivna i handstilen från Måns Jenninger, en pojke som tog sitt liv endast 13 år gammal till följd av mobbning. Orden sprids i sociala medier.

- Den här kampanjen belyser verkligen vikten av att stoppa mobbning. Vi hoppas både landets politiker och allmänheten känner lika starkt för den här frågan som vi och väljer att engagera sig i kampen mot mobbning, säger Ann Ystén, chef marknad och kommunikation Friends.

Besök kampanjsidan: http://bevingadeord.friends.se

Se filmen som berättar om Måns Jenninger: https://www.youtube.com/watch?v=vAfrU38cZDY

För mer info om kampanjen kontakta,
Johanna Wilkens, PR-ansvarig