Pressinbjudan: Friends uppmanar Sverige att ta ställning mot mobbning den 3 maj

Pressinbjudan: Friends uppmanar Sverige att ta ställning mot mobbning den 3 maj

Det årliga evenemanget Friends på Skansen, där 4 500 elever samlas för att ta ställning mot mobbning, följs i år av en stor manifestation på Sergels torg. Samma dag delar Friends ut stipendier till skolor som har gjort ett särskilt bra arbete mot mobbning samt till en person inom idrotten som engagerat sig för trygghet och jämlikhet.

Om Friends på Skansen
Den 3 maj arrangeras Friends på Skansen för sjunde året i rad. Då samlas elever och lärare från hela landet som alla arbetar aktivt med att förebygga mobbning på sina respektive skolor. Syftet med dagen är att ge möjlighet till erfarenhetsutbyte och inspiration. Friends på Skansen samlar även företag, myndigheter och organisationer till en gemensam kraftsamling mot mobbning. Programmet består av aktivitetsstationer med koppling till temat, samt ett scenprogram där delar av Sveriges artistelit framträder. Artisterna, som ställer upp pro-bono, presenteras på morgonen den 3 maj.

Om stipendieutdelningen
Under dagen delas årets Friends-stipendier ut i två kategorier. Årets Friendsprestation uppmärksammar skolor som gjort ett särskilt bra arbete i att engagera och inspirera lärare och elever i kampen mot mobbning. Tre skolor belönas för Årets Friendsprestation, och får 25 000 kronor vardera för sina insatser. Priset delas ut tillsammans med Swedbank.

Det andra stipendiet; Årets Idrottsförebild, lyfter fram en person som genom sina handlingar skapat förutsättningar för en trygg och jämlik idrottsrörelse. Stipendiet på 15 000 kronor delas ut tillsammans med Telia, och ska användas för att stärka barns och ungas självkänsla inom ungdomsidrott. De nominerade till Årets Idrottsförebild 2011 är Heidi Andersson, Anton Hysén och Mårten Svedberg.

Om manifestationen
På eftermiddagen arrangerar Friends en stor manifestation mot mobbning på Sergels torg; ”Tillsammans mot mobbning – rätt att vara sig själv”. Genom manifestationen vill Friends att ännu fler ska få möjlighet att ta ställning mot mobbning. Medverkar gör bland andra Adam Tensta, Norlie & KKV, Kjell Eriksson, Barn- och elevombudet Lars Arrhenius samt Friends grundare och styrelseordförande Sara Damber. Konferencier är Tess Merkel, sångerska i Alcazar.

– Den 3 maj uppmanar vi hela svenska folket att ta ställning mot mobbning. Tusentals barn går varje dag till skolan eller idrottsträningen med en klump i magen. Nu gör vi en kraftsamling för att få med oss hela Sverige i vår kamp mot mobbning, säger Katarina Rosenqvist, verksamhetschef på Friends.

Friends välkomnar media till Skansen och Sergels torg. För mer information och pressanmälan, kontakta Amelie Furborg, pressansvarig Friends, amelie@friends.se, 070-415 64 67. Till Skansen krävs ackreditering.

Tid: 3 maj, 2011
Plats: Skansen samt Sergels torg

Program
09.00-12.00  4 500 elever samlas på Skansen för aktiviteter och erfarenhetsutbyte
13.00-14.15 Scenprogram med artister samt prisutdelning; Årets Friendsprestationer och Årets Idrottsförebild
15.30-16.00 Manifestation mot mobbning på Sergels torg (DJ spelar från 15.00)

Friends är en icke-vinstdrivande organisation vars uppdrag är att stoppa mobbning. Organisationen utbildar och stödjer skolor och idrottsföreningar i hela landet. Friends vision är ett samhälle där barn och ungdomar växer upp i trygghet och jämlikhet.