Smakis startar miljonkamp mot mobbning

Smakis startar miljonkamp mot mobbning

På alla hjärtans dag startar Smakis tillsammans med Friends upp "#Miljonkampen mot mobbning". Satsningen innebär att familjeföretaget Smakis skänker 1 miljon kronor till Friends arbete mot mobbning samtidigt som grundaren Erik Östensson uppmuntrar andra företag att delta i kampen.

– Nu gäller det att få ett totalstopp! Miljonkampen gör så att vi tillsammans kan arbeta ännu kraftfullare med att bekämpa det fruktansvärda som mobbning av ett barn innebär. Inget barn skall någonsin behöva gå till skolan med en klump i magen, säger Erik Östensson, grundare av Smakis och initiativtagare till miljonkampen.

Friends är en icke vinstdrivande organisation som arbetar med att förebygga mobbning i skolor och idrottsföreningar. Det sker genom utbildning av vuxna, barn och föräldrar för att öka kunskapen om mobbning samt skapa ett engagemang där alla gemensamt är med i det förebyggande arbetet.

– Smakis är en av de sponsorer som varit med oss allra längst i kampen mot mobbning och genom åren har de gjort stor skillnad för Friends. Mobbning är fruktansvärt och med tanke på att 60.000 barn är mobbade så betyder den här sortens stöd mycket för oss. Det innebär att vi kan vara ute i ännu fler skolor och förebygga mobbning, och vi hoppas även att många privatpersoner och företag blir inspirerade av Smakis engagemang och själva vill göra skillnad i sin vardag, säger Lars Arrhenius, Generalsekreterare Friends.

Smakis har under lång tid samarbetat med sina tre ”kompisar” som heter Friends, KRAV och Naturskyddsföreningen för att kunna producera ansvarsfulla produkter riktade till barn och familjer. Produkterna från Smakis är ekologiska, KRAV-märkta och med mindre tillsatt socker. På Smakis samtliga produktförpackningar finns nu också olika tryckta budskap för att nå fram till barn och ungdomar med tips på hur man kan agera och hantera olika situationer i skolan och på fritiden, information om kamratskap och vart man vänder sig om man själv skulle vara utsatt för mobbning.

För mer info kontakta,
Erik Östensson, Smakis