Om handväskor, Kronprinsessan och Mona Sahlin

"Om världen blott ägde personer, med sinne för proportioner"
Nils Ferlin

Vi har en form av debatt i Sverige som saknar alla former av nyanser och proportioner. Jag skall ta ett ganska oviktigt exempel ur dagspolitiken för att påtala vad jag menar. Och jag vill redan från början påtala att personerna i inlägget helt saknar betydelse för vad jag vill peka på. De är blott obetydliga statister som utnyttjas för att tydliggöra ett exempel. Jag vare sig försvarar eller fördömer således personerna i sig utan pekar bara på rena fakta.

Kronprinsessan Victoria hyllades nyligen av Aftonbladets modeexpert Sofi Fahrman för den goda smaken att ha inhandlat den berömda Hérmèsväskan Birkin för i runda tal 100 000 kronor. Densamma tidning, Aftonbladet, skriver därefter en artikel rörande Mona Sahlins väska från Louis Vuitton. En väska som uppges vara värd 6 000 kronor och vidare sägs vara en 50-årspresent. Sahlin anklagas för att uppvisa dålig smak när hon i kristider förevisar en sådan dyrgrip, att föregå med dåligt exempel såsom varande politiker, samt att spä på konsumismen på så vis att hon kan skapa ett köpbegär  bland vanligt folk som i sin tur måste låna  pengar för att ha råd med väskan.

Kronprinsessan Victoria är känd och beundrad av många personer I Sverige. Ett föredöme. Likaså är Mona Sahlin känd och i andra kretsar beundrad. Victoria köper en sexton gånger så dyr väska som Sahlin och blir hyllad för detta. Sahlin, får en väska, sant eller falskt, i födelsedagspresent värd en sextondel av kronprinsessans och blir moraliskt fördömd. Är det någon mer än jag som ser det absurda I situationen? Att två likaledes kända och berömda personer bär modeväskor och där den som äger en sexton gånger så dyr blir hyllad och den andra fördömd. Och, här kommer vi till ytterligare en sak som visar att det saknas alla former av proportioner I debatten. Kronprinsessan köper sin väska av skattemedel medan Sahlin köper (eller får) sin väska med skattade medel!

Är det då ingen som har sinne för vare sig nyanser, proportioner eller vanligt sunt förnuft? Är det då ingen som längre förstår skillnaden mellan skattade medel och skattemedel?

• kronprinsessan
  • mona sahlin