Aktuella projekt - sommarhälsning från Göteborg Konst

Bild: ”Sluta aldrig att drömma” av konstnären Anna Persson

Bra offentlig konst är en medvetet vald gestaltning och ett unikt inslag i stadsbilden. På Göteborg Konst arbetar vi med alla förvaltningar och bolag i Göteborg som behöver hjälp, stöd och råd i frågor om konst. Nedan summeras vårens värv. Vi kan konstatera att samarbetet mellan olika aktörer ger ett gott resultat! Trevlig läsning och glad sommar önskar Göteborg Konst!

Nytt om 1%regeln

Studentboendet Lisa Sass är ett tidigare sjukhem som byggts om till studentbostäder av Göteborgslokaler. I samband med ombyggnationen avsattes 1% av byggkostnaden till denna konstnärlig gestaltning på entréplanet. Konstnärerna Ekta och Ollio (Daniel Götesson och Jonathan Josefsson) har målat väggarna i en korridor i studentboendet vid Selma Lagerlöfs torg. Verket invigdes i mars.

Bostadsbolaget bygger tre nya fastigheter i Landala - Bostadshus Egnahemsvägen. En lång tegelvägg vid en vändplats kommer att få en konstnärlig gestaltning av keramiker Åsa Greaker som vann uppdraget i en skisstävling. Verket beräknas vara klart i slutet av september 2015.

Bravida Arena (f.d. Rambergsvallen) byggs av HIGAB på uppdrag av GotEvent. Klar runt årsskiftet 2015-16. Runt arenan löper en betongfris som kommer gestaltas av konstnären Per Petersson. Konstuppdraget inne i arenans entré gick till Annika Oskarsson och Thomas Nordström.

Torslanda sporthall kommer att få en konstnärligt gestaltad klättervägg. Konstnären Fredrik Norén har tagit fram den vinnande gestaltningsidén. Göteborgs Idrotts- och föreningsförvaltning är beställare och beräknad invigning vid årsskiftet 2015-16.

Två konstprogram klara

Just nu planeras ett parkeringshus under mark längs Skeppsbron. Göteborg Konst har med hjälp av konstkonsulter skrivit fram programmet för hur konsten tar plats där. För uppdraget står Göteborgs Parkeringsbolag.

Även för Masthuggskajen finns nu ett konstprogram framtaget av Göteborg Konsts konstkonsulter. För beställningen står Älvstranden Utvecklings AB.

Intertwined är ett nytt konstverk på en liten höjd vid lekplatsen i Hammarparken, Hammarkullen. Åsa Maria Bengtssons konstverk ”Intertwined” invigdes i maj. Charles Felix Lindbergs donationsfond står för finansiering av verket.

Koll på konsten

Under våren har Göteborg Konst gjort en inventering av all konst som placerats på stadens arbetsplatser. Niklas Franke som har uppdraget, kommer slutföra arbetet under hösten 2015.

Projekten Ljuskonst drivs genom Trygg, vacker stad, en samverkansorganisation där Park- och naturförvaltningen, Trafikkontoret och Stadsbyggnadskontoret samarbetar i gemensamma projekt. Projekten Briljantgatans tunnel och Hjällbotunneln har genomförts i nära samarbete med Göteborg Konst.

De båda tunnlarna under Briljantgatan i Tynnered brottades med mörker och oklara in- och utgångar. Boende medverkade i workshops och gav egna förslag för att förbättra och öka tryggheten i tunnlarna. Konstnären Peter Ojstersek skapade sedan tunnelns utformning tillsammans med ljusdesigner Kajsa Sperling.

Där syns lysande kristaller i olika färger som skapar illusionen av en gruva. Och ett levande sedumtak skapar en mjuk känsla och leder ner i tunneln Gångtunneln under Briljantgatans spårvagnshållplats invigdes i januari.

Gångtunneln under Gråbovägen vid Bläseboskolan i Hjällbo har rustats upp och fått nytt ljus och en konstnärlig gestaltning för att skapa en vackrare och tryggare miljö. Det nya konstverket ”Sluta aldrig att drömma” av konstnären Anna Persson invigdes i slutet av maj. Se bild.

Göteborg Konst är en del av Göteborgs Stads kulturförvaltning. Vi arbetar på uppdrag av ett politiskt utskott och verksamheten styrs utifrån mål och riktlinjer som kommunen har lagt som helhet. Styrelse är Utskottet Göteborg Konst som består av sju ledamöter från Kulturnämnden.