Kraftigt minskande inkomster för giggande kulturarbetare, marknadsförare och informatörer

Uppdragen för många egenanställda har minskat kraftigt under covid-19. Det visar Egenanställningsbarometern. För vissa grupper inom kultursektorn har inkomsterna rasat med i snitt runt 40 procent. För giggande marknadsförare, informatörer och formgivare har inkomsterna minskat med runt 20 procent.

– Här får vi svart på vitt att kultursektorn är en av de hårdast drabbade av pandemin. Men även marknadsförare, informatörer och formgivare har haft det tufft det senaste halvåret. Det finns givetvis säsongsvariationer för egenanställda inom olika områden men den negativa trenden under perioden är ändå tydlig för många grupper, säger Stephen Schad, vd på Frilans Finans och ordförande för Egenanställningsföretagens branschorganisation.

Egenanställda konstnärer, musiker och skådespelare hade under tredje kvartalet 2020 (juli till september), ett inkomstbortfall på nära 30 procent mot de föregående nio månaderna. Motsvarande siffra för fotografer, dekoratörer och underhållningsartister var drygt 20 procent, medan bild-, ljud- och ljustekniker under samma period tappade nära 40 procent av inkomsten jämfört med de föregående nio månaderna.

Inkomsterna ökade under juli till september i år jämfört med april till juni, om än delvis knappt och mot en redan låg nivå. Egenanställda fotografer, dekoratörer och underhållningsartister ökade bruttolönen i sina uppdrag med 20 procent jämfört med april till juni. Egenanställda konstnärer, musiker och skådespelare ökade sin bruttolön med 5 procent. Medan egenanställda bild-, ljud- och ljustekniker under juli till september ökade sin bruttolön med 8 procent jämfört med föregående kvartal.

- Det är glädjande att det går att se en ökning i uppdrag för kulturarbetare under juli till september jämfört med april till juni. Men antalet uppdrag ligger på en låg nivå jämfört med tidigare och kulturarbetarna är en mycket utsatt grupp med anledning av restriktionerna under pandemin, säger Stephen Schad.

Egenanställda marknadsförare och informatörer med flera hade ett inkomstbortfall på cirka 20 procent under det tredje kvartalet 2020 (juli till september), i förhållande till genomsnittsinkomsten under de tre föregående kvartalen, Q4 2019 till Q2 2020. För samma period var motsvarande siffra för egenanställda designers och formgivare cirka 22 procent, och för egenanställda författare, journalister och tolkar med flera cirka 12 procent.

Under det tredje kvartalet 2020 minskade bruttoinkomsten, jämfört med föregående kvartal, med nära 20 procent för egenanställda designers och formgivare, och med nära 15 procent för egenanställda marknadsförare och informatörer med flera. För egenanställda författare, journalister och tolkar med flera minskade bruttoinkomsten med cirka 3 procent för samma period.

– För grupperna med giggande marknadsförare, informatörer, formgivare och designers är det oroande att nedgången fortsatt under tredje kvartalet 2020 jämfört med föregående kvartal, säger Stephen Schad.

Egenanställda har inte heller tydliga villkor kring a-kassan och förslagen i a-kasseutredningen som presenterades innan sommaren har ingen lösning på problemen. Remissrundan för a-kasseutredningen avslutades den 30 oktober 2020.

– Det är mycket allvarligt att egenanställda kan få svårt att få ut a-kassa, särskilt under en pandemi. Vi har lyft problematiken i vårt remissvar till a-kasseutredningen. Arbetet med att skapa en rättvis arbetslöshetsförsäkring som verkar i harmoni med alla inslag på en modern arbetsmarknad måste fortsätta, säger Stephen Schad.

Över 30 000 individer arbetade som egenanställda under 2019 enligt Statistiska Centralbyrån (SCB). En undersökning genomförd av Nepa, på uppdrag av Frilans Finans, i september 2020, visar att intresset för att starta eget och bli egenanställd har ökat de senaste åren. Två av fem har funderat på att starta eget vilket är en ökning från en av tre under 2016. 25 procent av svenskarna uppger 2020 att de är intresserade av egenanställning, jämfört med 14 procent 2016. Samtidigt minskar gruppen som inte kan tänka sig egenanställning markant, till 32 procent från 47 procent.

EgenanställningsbarometernFrilans Finans sammanställer genom Egenanställningsbarometern kvartalsvis bruttolönen för bolagets egenanställda i Sverige utifrån den SSYK-kategorisering SCB också använder. Frilans Finans är Sveriges ledande egenanställningsföretag, verksamma sedan 1999. Mer än 70 000 egenanställda och intermittent anställda har genom Frilans Finans fakturerat utan företag.

• konsultarbete
  • fakturera utan eget företag
  • egen verksamhet
  • gigekonomi