Här är juryn för Framtidens kvinnliga företagare

Här är juryn för Framtidens kvinnliga företagare

Stipendiet Framtidens kvinnliga företagare instiftades 2022 av Froda i syfte att lyfta och stötta kvinnliga entreprenörer i uppstartsfasen, samt uppmuntra fler kvinnor att ta steget och starta företag. Nu presenteras juryn för 2024, bestående av framstående entreprenörer och investerare.

Stipendiet är på 100 000 SEK och delas ut årligen till en kvinnlig förstagångsföretagare. Det riktar sig till kvinnor som har startat företag under 2023 eller planerar att starta det kommande året. Årets jury inkluderar flera namnkunniga profiler från Astrid Wild, Imagi, Spotify och Froda.

Jury Framtidens kvinnliga företagare 2024:

Dora Palfi, vd och medgrundare, Imagi.
Dora är medgrundare och VD för imagi, ett edtech-företag som omdefinierar tillgången till utbildning inom programmering. 2021 blev hon omnämnd på Forbes 30 Under 30-lista som en av Europas ledande sociala entreprenörer och hon är en Cartier Women’s Initiative Fellow.

Olle Lundin, vd och medgrundare, Froda.
Olle Lundin är vd och en av grundarna av Froda. Med en bakgrund inom finans, juridik och startupvärlden vill han genom Froda främja mångfald och jämlikhet inom företagande. Att vara entreprenör ska inte vara en klassfråga. Innan Froda var Olle med och grundade Curamando, idag Arc Group.

Maria Paulsson Rönnbäck, medgrundare, Astrid Wild.
Maria Paulsson Rönnbäck är medgrundare och marknadschef på Astrid Wild, outdoorkläder för kvinnliga former. Hon har en examen i Marketing & Strategy från Handelshögskolan i Stockholm, har varit med i startskedet på två teknikbolag där hon arbetat som operativ chef och marknadschef samt har suttit med i ledningsgruppen.

Donna Hanafi, ängelinvesterare och produktchef, Spotify.
Donna är en välkänd investerare och entreprenör. Hon har bland annat varit med och startat Mentimeter, lett produkt-teamet på Tictail (Shopify), arbetat med Volvos sociala innovationsprogram samt suttit i styrelsen för SSE Business Lab. Idag är hon Senior Product Manager på Spotify.

Simon Strindberg, investerare och COO, Froda.
Simon Strindberg är en techprofil med lång erfarenhet av att arbeta på snabbväxande bolag. Idag är Simon COO på Froda. Innan Froda hade Simon bland annat rollen som CCO, CMO och delägare på Budbee samt hade flera ledande befattningar på Klarna. Simon är även investerare i ett flertal startups och techbolag.

Om stipendiet “Framtidens kvinnliga företagare”
Framtidens kvinnliga företagare instiftades 2022 och delas årligen ut till en kvinnlig företagare. Stipendiet är på 100 000 kronor och ämnar till att ge kvinnor med ambitioner att driva företag ett startkapital som möjliggör för dem att satsa på sin idé. Krav för att få ansökan är:

• Identifiera sig som kvinna
  • Folkbokförd i Sverige
  • Myndig vid tiden för ansökan
  • Inte ha drivit företag tidigare, eller ha grundat sitt första företag tidigast den 1 januari 2023.

Ansökan för stipendiet är öppen till och med 31 december 2023: froda.se/stipendier/framtidens-kvinnliga-foretagare/

Froda grundades 2015 med ett tydligt syfte – demokratisera tillgången till finansiering och ge små och medelstora företag samma möjligheter att växa som stora. Med hjälp av digitala processer och teknisk innovation har bolaget kortat låneprocessen från månader till minuter och gjort det enkelt för företagare att investera i sina idéer. Idag är Froda ett av Sveriges snabbast växande techbolag, med en värdering på 1.7 miljarder SEK och välkända investerare som Karl-Johan Persson, Nicklas Storåkers och Victor Jacobsson bland ägarna. 2021 lanserade Froda en strategisk satsning på embedded financing och genom den har bolaget expanderat till Norden och Storbritannien samt ingått partnerskap med bland annat Visa, Lunar och Checkout.com. Froda är ett kreditmarknadsbolag som står under Finansinspektionens tillsyn. Läs mer på froda.se