Josefine Larsson i Fritidsbankens nya butik på Frölunda Torg. Foto: Roger Edeflod

Fritidsbanken öppnar flaggskeppsbutik på Frölunda Torg

Fritidsbanken storsatsar på Frölunda Torg och femdubblar sin yta. Den populära utlåningsplatsen för fritidsartiklar utökar nu sitt utbud, får mer generösa öppettider och adderar mer utrustning för de med funktionsvariation. Fritidsbankens koncept uppmuntrar till en aktiv och hållbar livsstil och satsningen bidrar till ännu bättre service för alla besökare samt stärker köpcentrumet som mötesplats.

- Syftet med Fritidsbanken är att fler ska kunna ha en aktiv fritid utan att det kostar - alla lånar gratis hos oss. Tack vare den nya stora lokalen kan vi ha ett större utbud av utrustning så att fler kan låna, vilket känns jätteroligt, säger Josefine Larsson på Fritidsbanken på Frölunda Torg.

Fritidsartiklar
Ett utökat utbud av fritidsartiklar. Foto: Roger Edeflod

Fritidsbanken öppnade den 13 januari men den stora invigningen kommer att äga rum den 3 februari. Då bjuds besökarna på ett fullspäckat program där bland annat riksdagsledamot Mikael Damberg (S) och kommunstyrelsens förste vice ordförande Daniel Bernmar (V) medverkar tillsammans med flera idrottsprofiler och representanter från Fritidsbanken. Butiken, på hela 850 kvadratmeter, är en riktig storsatsning för verksamheten och ligger i Handelsbankens gamla lokal, mitt emot Systembolaget. Den femdubblade ytan gör det möjligt för verksamheten att utöka sitt utbud och nå en större målgrupp. Alla, oavsett ålder eller intresse, hittar något som passar dem perfekt. Fritidsbanken satsar på tillgänglighet och erbjuder nu än mer utrustning för de med funktionsvariation. Ytan gör det också möjligt för butiken att ta emot större sällskap som till exempel skolklasser.

- Fritidsbanken har en oerhört viktig verksamhet med en bred målgrupp. Att vi, tillsammans med Göteborgs Stad, kan bidra med att utveckla denna verksamhet på Frölunda Torg är mycket glädjande. Vi ser fram emot att Fritidsbanken välkomnar fler besökare med samma generösa öppettider som övriga butiker, dessutom med utrustning även för de med funktionsvariation, säger Anders Strand, centrumchef på Frölunda Torg.

Fritidsbanken har länge varit en viktig och omtyckt del av torget och har funnits i köpcentrumet sedan 2017 och har alltid varit ett populärt resurscenter för de som vill prova på nya aktiviteter utan att behöva köpa ny utrustning.

Fritidsbankens program för invigningsdagen finns att ta del av på frolundatorg.se.

Frölunda Torg är ett av Sveriges största köpcentrum, beläget 15 minuter från centrala Göteborg. Ytan på 78 000 kvadratmeter
rymmer ett brett utbud av butiker, restauranger och salonger samt service i form av bland annat gym, matbutiker och vårdcentraler.
Frölunda Torgs verksamheter omsätter tre miljarder kronor per år och köpcentrumet har ett besöksantal på ca 30 000 personer per dag.

www.frolundatorg.se

Skandia Fastigheters kontor, köpcentrum, bostäder och samhällsfastigheter är samlade i 121 fastigheter – eller 1,1 miljoner kvadratmeter – huvudsakligen i de tre storstadsregionerna och med ett sammanlagt värde av cirka 65 miljarder kronor. Med 150 medarbetare skapar och förvaltar vi rum för fler, och i slutändan ska det ge en god avkastning till Skandias 1,4 miljoner ägare.

www.skandiafastigheter.se