Frölunda Torg auktionerar ut julexperimentshus till Jontefonden

Under två veckors tid ska Alonnika Ritchey bo - och sova - på Frölunda Torg, dygnet runt. Med sitt uppdrag Det stora julexperimentet i Frölunda Torgs regi kommer hon bland annat att hjälpa göteborgare att hitta rätt julklappar samt komma i julstämning. Huset som hon bor i kommer dessutom att auktioneras ut via Tradera och pengarna gå oavkortat* till Jontefonden.
– Det är en fantastisk ära att Frölunda Torg hjälper oss, säger Gunilla Ivarsson, generalsekreterare för Jontefondens insamlingsstiftelse

Under två veckors tid ska julen uppmärksammas på Frölunda Torg under Det stora julexperimentet. Då kommer Alonnika Ritchey att bo - och sova - i ett Attefallshus som har byggts mitt på torget, under två veckors tid.

– På Frölunda Torg finns allt för julen. I teorin skulle en person kunna leva hela sitt liv här.. Det finns sjukhus, tandläkare, mataffär, blodcentral, butiker, restauranger och till och med begravningsbyrå. Allt man kan tänkas behöva. Vi vill visa att allt finns under vårt tak och även ta reda på om det faktiskt går att bo här och även involvera våra besökare på ett annorlunda sätt, säger Johanne Gabrielson, marknadschef på Frölunda Torg.

Huset som är 22 kvadratmeter stort med ett loft på 9,5 kvadratmeter har ett värde på 139 000 kronor och kommer att auktioneras ut på Tradera. Pengarna från auktionen kommer att oavkortat gå till Jontefondens arbete med barn som väntar på eller har genomfört en organtransplantation. Auktionen kommer att pågå tills julafton.

– Jontefonden är en stiftelse för barn och ungdomar som väntar på eller har genomfört en transplantation. De här barnen hamnar ofta i skymundan och därför vill vi skapa glädje och sätta guldkant på en väldigt svår livssituation för dem och deras familjer. Det är en fantastisk ära att Frölunda Torg hjälper oss i det arbetet, säger Gunilla Ivarsson, generalsekreterare för Jontefondens insamlingsstiftelse.

Varför har ni valt Jontefonden?

– Det är alltid svårt att välja välgörenhetsprojekt då det finns otroligt många organisationer som gör ett fantastiskt arbete varje dag. Jontefonden är en relativt nystartad fond som har gjort stora framsteg på kort tid och är dessutom lokalt förankrad. Tiden innan och efter en transplantation är tuff och fonden syftar till att öka livskvaliteten, skapa glädje och skänka guldkant för barnen och deras syskon. Vi försöker sprida vårt engagemang och i år kändes det naturligt att skänka pengarna från husauktionen till just Jontefonden. Så förhoppningsvis blir huset riktigt dyrt! säger Johanne Gabrielson, marknadschef på Frölunda Torg.

Celebert besök på Frölunda Torg

Det stora julexperimentet kommer att pågå fram till julafton och under de två veckorna kommer Alonnika bland annat få besök av Leif “Loket” Olsson för bingospel och Frölunda Indians A-lag. Hennes dagar kommer vara fyllda av aktiviteter, uppdrag från följarna och hon kommer bland annat bjuda in några av Frölunda Torgs kunder att delta i en filmkväll och känna på livet på torget efter stängningsdags.

På Frölunda Torgs sociala medier kommer Alonnika att dela med sig av sina annorlunda upplevelser och svara på följarnas frågor och hela tiden uppdatera om vad som händer - till exempel hur det känns att sova i ett stängt köpcentrum, vilket många någon gång har drömt om.

*Exklusive kostnad för nedmontering och leverans inom Storgöteborg.

Frölunda Torg innehåller 200 butiker, fördelade på 56 000 kvm. Årligen besöker över 12 miljoner köpcentrumet och dess marknadsledande internationella och svenska kedjor, välkända varumärkesaffärer och små specialbutiker alternativt någon av centrumets många restauranger och caféer. frolundatorg.se

Skandia Fastigheter äger, förvaltar och utvecklar fastigheter inom segmenten kontor, köpcentrum, bostäder och samhällsfastigheter. Vid årsskiftet 2015/2016 förvaltade bolaget 117 fastigheter till ett sammanlagt värde av cirka 43,2 miljarder kronor och med en uthyrbar area om1,2 miljoner kvadratmeter. Fastighetsbeståndet finns i huvudsak i de tre storstadsregionerna och har 135 medarbetare som arbetar för att leverera en långsiktigt god avkastning till Skandias 1,4 miljoner ägare. www.skandiafastigheter.se