Foto: Charlotte Liljesand. I bild: Julrimsroboten på Jultorget i Centralhallen, Frölunda Torg

Frölunda Torg bygger julrimsrobot med hjälp av AI

Frölunda Torg tar hjälp av en chatbot för att möta besökarnas behov och bjuda på en interaktiv och minnesvärd upplevelse lagom till jul. Idag lanseras den nya ”julrimsroboten” som ska sprida glädje på torget och hjälpa kunderna att rimma på de nyinköpta klapparna.

Paketinslagning är något som finns i de flesta butiker och köpcentrum runt jul. Nu tar Frölunda Torg service och stämning steget längre genom att också erbjuda kunderna rim till klapparna – med hjälp av artificiell intelligens. I Centralhallen på köpcentrumet står numera en plåtrobot, där du som besökare via en skärm kan skriva in vad du planerar att ge bort och få så många rim du vill tillbaka.

– Vår ambition är att våra besökare alltid ska kunna uppleva något nytt hos oss. Bara tre av tio svenskar har använt ett AI-verktyg och därför känns det extra kul att kunna göra AI till något både tillgängligt och underhållande, säger Anders Strand, centrumchef på Frölunda Torg.

Julrimsroboten är en del av Jultorget på Frölunda Torg – ett klassiskt jullandskap där besökarna kan strosa runt i stämningsfulla miljöer, träffa tomten och njuta av livemusik och dansuppträdanden. Roboten ska bidra med lite extra glädje och en annorlunda upplevelse under julshoppingen.

– Julrimsroboten är väldigt kreativ och ibland är förslagen på rim lite tokiga, men det är också en del av charmen med den. Vi hoppas att roboten ska bidra med många skratt i jul, både på torget och under paketöppningen där hemma, säger Terese Carlson, marknadschef på Frölunda Torg.

Julrimsrobot
Foto: Charlotte Liljesand. I bild: Edith Liljesand Del Vecchio testar Frölunda Torgs julrimsrobot

Julrimsroboten finns på plats på Frölunda Torg fram till jul. Den finns också i en digital variant på frolundatorg.se/julrimsroboten. Roboten är ett samarbete mellan Frölunda Torg, reklambyrån Dear Friends, design- och upplevelsebyrån Stillback samt Ståhls Reklam.

Rim genererat av Julrimsroboten:
Jag ger dig en farkost på två hjul,
en rörlig gåva för fart och kul.
Med pedaler som driver fram med lätthet,
nu får du anamma fart och frihet!

Frölunda Torg är ett av Sveriges största köpcentrum, beläget 15 minuter från centrala Göteborg. Ytan på 78 000 kvadratmeter
rymmer ett brett utbud av butiker, restauranger och salonger samt service i form av bland annat gym, matbutiker och vårdcentraler.
Frölunda Torgs verksamheter omsätter tre miljarder kronor per år och köpcentrumet har ett besöksantal på ca 30 000 personer per dag.

www.frolundatorg.se

Skandia Fastigheters kontor, köpcentrum, bostäder och samhällsfastigheter är samlade i 121 fastigheter – eller 1,1 miljoner kvadratmeter – huvudsakligen i de tre storstadsregionerna och med ett sammanlagt värde av cirka 65 miljarder kronor. Med 150 medarbetare skapar och förvaltar vi rum för fler, och i slutändan ska det ge en god avkastning till Skandias 1,4 miljoner ägare.

www.skandiafastigheter.se