Den här kampanjen är inte perfekt. Precis som du och jag. Låt oss hylla personen istället för idealet.

Frölunda Torg vill stärka ungas självbild

Företag i modebranschen slutar med retuscherade bilder, influencers bojkottar filter och kroppsaktivisterna blir allt fler till antalet. Men idealen håller fortsatt ett fast grepp om unga sociala medier-användare. Det visar en färsk undersökning utförd av köpcentrumet Frölunda Torg.

Hej Självbild! är initiativet som bottnar i de anonyma svaren från högstadie- och gymnasieelever i köpcentrumets närområde. Undersökningen berörde beteenden och känslor kring sociala medier och kunde visa på ett samband mellan flitigt användande och ett sämre mående.

Bland annat såg man att ungdomarna upplever en press om att förändra sig själva och att de stundtals känner sig värdelösa. Hela 60% känner sig “inte så bra alls” vilket är kraftigt alarmerande.

– Undersökningen gav oss både geografisk anknytning och en viktig bekräftelse på att ämnet behöver lyftas. Vi duger som vi är och det tåls att upprepas, säger Terese Carlson, marknadschef på Frölunda Torg.

Initiativet, som är en del av köpcentrumets sociala hållbarhetsarbete, har som syfte att stärka ungas självbild och fortsätta ge liv åt diskussionen kring idealens påverkan på individen. Under sex veckor bjuder man allmänheten och närbelägna skolor på gratis föreläsningar på temat psykiskt mående. Bland föreläsarna finns kända ansikten som Frida Boisen, Karoline Pettersson, Erik Galli och Frida Söderlund. Även representanter från organisationer som Suicide Zero medverkar.

– Det finns såklart inget ont i att exempelvis vilja klä upp sig, investera i sitt utseende eller ha fina saker men det blir lätt problematiskt när ideal satta av samhället kommer för nära identitet och person. Möjligheten och lusten att uttrycka sig genom sitt utseende bör vara fri, säger Terese Carlson.

Hej Självbild! startar 20 mars och pågår till 30 april. Fullständigt eventschema hittas på Frölunda Torgs hemsida.

Initiativet genomförs i samarbete med reklambyrån Dear Friends och design- och upplevelsebyrån Stillback.