Göteborgarna vallfärdade till Nya Frölunda Torg.

Göteborgarna vallfärdade till Nya Frölunda Torg.

Ett stort och varierat butiksutbud, Salutorg, familjelounge och en ljus, fräsch och modern miljö. Det är vad göteborgarna vill ha när de shoppar. I alla fall om man ser till antalet besökare under invigningsdagarna av Nya Frölunda Torg.

– Invigningen gick över förväntan, en formidabel succé, säger David Schongin, centrumchef på Frölunda Torg och fortsätter: En vanlig dag har vi runt 30 000 kunder. På premiären i onsdags kom hela 52 000, vilket är i nivå med antalet kunder vi brukar ha dagarna innan jul. Det är ett oerhört gott betyg för vår strategi för Nya Frölunda Torg.

Högtryck i butikerna

Och inte bara antalet besökare var många. Flera butiker på Frölunda Torg har fått en flygande start på försäljningen.

– Butiken på Frölunda Torg är vår första butik i ett köpcenter. Vanligtvis har vi bara butiker i citylägen. Frölunda Torg är Göteborgs bästa köpcenter, det känns helt rätt att etablera sig här. Invigningen gick väldigt bra. Under öppningsdagen sålde vi 22 procent över budget, säger Tina Lundin, Butikschef på Twist & Tango Frölunda Torg.

– Vi hade en fantastisk premiärhelg och fick ett varmt mottagande av våra nya kunder. Tidigare har vi bara funnits på NK i Göteborg. I och med etableringen på Frölunda Torg ligger vi nära stora kundgrupper och når ut till kunder som sällan rör sig i centrala stan, säger Fredrik Torgardh, Butikschef på Gant Frölunda Torg.

– Vår nya butik har ett perfekt läge precis vid den nya entrén. Folk sprang i butiken när bandet hade klippts. Sedan hade vi högt tryck hela dagen. Jag tror starkt på Frölunda Torg framöver. Diligentia har helt rätt tänk. Jämfört med flera andra köpcenter i göteborgsområdet har man tänkt stort, här finns plats för upplevelser. Det är ett nöje att bara strosa omkring och det är en härlig mix av butiker, berättar Lisa Muhrer, Varuhuschef på Åhléns Frölunda Torg.

Från 115 till 200 butiker

Första spadtaget till Nya Frölunda Torg togs hösten 2007. Över en miljard har investerats i två nya huskroppar, en ombyggd spårvagnshållplats, ett nytt stadsdelstorg samt ett parkeringsgarage. Ett parkeringshus i fem plan med 750 platser färdigställs lagom till julhandeln 2011.

I det nyaste handelshuset som öppnade 20 april finns ett 30-tal butiker, däribland ett stort antal varumärkesbutiker som man normalt bara hittar i citymiljöer. Här finns också efterlängtad familjelounge – en barn- och familjehörna med lekrum, sköt- och amningsrum.

Ljust och fräscht

Den nya interiören tar sitt avstamp i de ursprungliga formerna från 60-talet, med generösa ljusinsläpp och mjuka ellipsformer.

– Vi är väldigt nöjda med den nya interiören. Men ännu viktigare är att våra besökare uppskattar den. När vi gått runt på torget under invigningsdagarna hörde vi många besökare som kommenterade hur ljust och fräscht det är här nu. Och det är förstås fantastiskt kul att höra, berättar David Schongin.

Den 20 april öppnade följande butiker

Bo Jansson, Fastighetschef Diligentia Köpcentrum

08-573 655 00, bo.jansson@diligentia.se

Diligentia

35 000 människor arbetar i kontor där vi står för värdskapet. 1 300 000 unika kunder besöker de köpcentrum vi driver. 6 000 personer arbetar dessutom där. 20 000 människor bor i våra lägenheter. 1 200 000 försäkringstagare i Skandia Liv tillförs den avkastning vi ger. För att vara ett fastighetsbolag med 150 anställda påverkar vi många människor. Vårt viktiga uppdrag är att göra mer än var fjärde svensk nöjd. Eller ännu hellre: nöjdare.