Nya Frölunda Torg har medvind

Nya Frölunda Torg har medvind

På fyra år har Frölunda Torg gått från 115 till nästan 200 butiker. Två nya huskroppar har sett dagens ljus. Samtidigt har man gjort en ansiktslyftning av befintliga delar och områden runt omkring Frölunda Torg. Över en miljard kronor har investerats. För en investering är det, som redan har börjat betala tillbaka sig.

Rejäl omsättningsökning

Detaljhandeln i Sverige kämpar i motvind och har enligt HUI i år ökat omsättningen med blygsamma 1,2 procent t o m augusti. Under samma period har Nya Frölunda Torg ökat med hela 15 procent.

– Vi är förstås väldigt nöjda över de fina siffrorna, och då jämför vi ändå med höga fjolårssiffror. Även antalet besökare ökar. Från Grand Opening i slutet av april, till och med september ser vi att ökningen ligger på fyra procent, vilket är klart godkänt, säger David Schongin, Centrumchef på Nya Frölunda Torg.

Prognosen för helåret är elva miljoner besökare och 2,3 miljarder kronor i omsättning. Siffror som ska jämföras med 10,6 miljoner besökare och 2 miljarder kronor i omsättning 2010.

Nu kommer ännu fler butiker

Sedan den stora invigningen har man fortsatt att investera. Den 28 oktober öppnar ett tiotal nya butiker.

– Vi tar in ännu fler modebutiker, vilket gör att vi stärker vårt redan starka modeerbjudande ytterligare. Boomerang, Cubus, 7camicie och Saint Tropez är några av de nya modebutikerna. Dessutom flyttar HI-FI Klubben och tidskriftskedjan Press Stop in hos oss, fortsätter David Schongin.

Parkeringskaoset är över

Samtidigt som det är premiär för de nya butikerna öppnar också ett nytt p-hus med 750 platser. Stundtals har det varit minst sagt svårt att hitta parkering vid Nya Frölunda Torg. Men det ska det nya p-huset råda bot på.

– Parkeringen har varit en trång sektor sedan invigningen. Dels för att antalet besökare ökar, dels för att delar av parkeringen använts vid byggnationen av det nya p-huset. Men nu har vi gott om gratis parkeringsplatser. Vårt mål är ju att erbjuda Göteborgs bästa shopping. I det ingår förstås att det ska vara enkelt och bekvämt att parkera för dem som tar bilen, berättar David Schongin.

Och vad är på gång härnäst?

– Nu ser vi i första hand fram emot julhandeln som vi hoppas mycket på i år, nu när hela Nya Frölunda Torg står färdigt. Med närmare 200 butiker hittar man garanterat julklappar till hela släkten. Dessutom har Salutorget och Hemköp allt för julbordet. I år räcker det att åka till ett ställe och julhandla, säger David Schongin och ser nöjd ut.

Nya butiker

7camicie

Boomerang

Cubus