Trenderna på årets Fashion Week: Dramatik och kontraster med inspiration från hela världen.

På tre år har Fashion Week på Frölunda Torg etablerat sig som en av årets stora publika modehändelser. Årets upplaga äger rum 25-27 september och bjuder på 16 modevisningar under tre dagar.

- Höstens trender, som visas under Fashion Week, hämtar inspiration från hela världen, säger Marina Petterson som komponerar kläduppsättningarna. Det är också mycket 40- och 80-talsinfluenser med figurnära midjor, axelvaddar och en känsla av skräddarsytt. Materialvalen är kontrastrika - stickat och ylle blandat med siden och paljetter. Färgskalan är typisk höst med svart och grått, men innehåller också uppiggande färgklickar av knallrött och rosa.

2009 års upplaga av Fashion Week skiljer sig något från de två föregående.

- Det blir renodlade imagevisningar istället för att varje modell bär kläder från enbart en butik åt gången, säger Johanne Gabrielson, marknadsansvarig på Frölunda Torg. Vi tror detta ger både intressantare visningar och bättre speglar det stora modeutbudet som finns här. Vi koncentrerar också alla visningar till en och samma scen för att underlätta för besökarna.

Fashion Week arrangeras av Frölunda Torg för att inspirera redan modemedvetna och engagera dem som ännu inte har ett brinnande intresse. De tre dagarna drar en bred publik och lockade uppskattningsvis runt 50 000 besökare förra året.

Projektägare & projektledning:

Evenemanget är ett initiativ av Frölunda Torg som har en mångårig tradition av modeaktiviteter. För koncept och projektledning står kommunikations- och eventbyrån Senti i Göteborg.Mer information och program för visningarna finns på www.frolundatorg.se

Presskontakt:    Johanne Gabrielson, marknadsansvarig Frölunda Torg

031-734 35 64, johanne.gabrielson@diligentia.se

Madeleine Andersson, projektledare Senti AB

0709-35 32 02, madeleine.andersson@senti.se

Nya Frölunda Torg

Frölunda Torg genomgår nu en omfattande om- och tillbyggnad. Fastighetsägaren Diligentias vision är att skapa Sveriges största och mest trivsamma regionala köpcentrum och en inspirerande mötesplats för alla generationer. Utbyggnaden sker i flera etapper och 23 oktober 2009 öppnar de första 20 butikerna i en ny huskropp på

14 000 kvm. Redan detta första steg innebär en rejäl utökning från dagens 36 000 kvm butiksyta. Fullt utbyggt kommer antalet butiker att vara fler än 200 och Frölunda Torg blir ett av landets främsta vad gäller innehåll, funktion och design.

Diligentia

35 000 människor arbetar i kontor där vi står för värdskapet. 950 000 unika kunder besöker de köpcentrum vi driver. 4 000 personer arbetar dessutom där. 20 000 människor bor i våra lägenheter. 1 200 000 försäkringstagare i Skandia Liv tillförs den avkastning vi ger. För att vara ett fastighetsbolag med 130 anställda påverkar vi många människor. Vårt viktiga uppdrag är att göra cirka 2,3 miljoner svenskar nöjda. Eller ännu hellre: nöjdare.